10 mar 2015 06:00

10 mar 2015 06:00

Orealistiska tågdrömmar

KARLSBORGSBANAN.

Replik. Läser Rolf Lindroths insändare om Karlsborgsbanan i SLA 5/3 och kan inte låta bli att fnissa.

Lindroth kritiserar Philip Segell för att sakna verklighetsförankring, samt kritiserar Segell för att han vill satsa på flyget och Skövde flygplats, och Lindroth vill ha igång Karlsborgsbanan igen, vilket är ett ännu mer dödfött projekt. I sin insändare skriver han att Skövde kommun lagt ut över 200 miljoner på flygplatsen, dessa 200 miljoner är förmodligen knappt en fjärdedel av vad det skulle kosta att få igång Karlsborgsbanan igen, tro mig.

Det vanligaste argumentet som dessa tågdrömmare har är att de påstår att det kommer att ge jobb i orterna kring Karlsborgsbanan, vilket alltså bara är ren och skär spekulation, som det absolut inte finns det minsta belägg för. Ta hit jobben först så kanske det är relevant att satsa på banan igen.

Nej, riv upp rälsen och bygg en cykelbana hela vägen från Karlsborg till Skövde. Man kan arrangera cykeltävlingar, motionsrundor, med mera. Man kan promenera längs sträckan, och slipper gång- och cykeltrafik på riksväg 49, samt bygga rast- och grillplatser vid Örlen, med mera. Kommunerna kan hyra ut cyklar, det finns mycket man kan göra. Mina drömmar känns faktiskt i alla fall mer realistiska än era.

Och vad det gäller miljöaspekten så kan vi ta dessa miljoner som Karlsborgsbanan skulle kosta och låta köpa in några höskrindor och vagnar åt Mölltorps Ridsällskap, så kan de säkert ställa upp med hästar. Det är väl troligtvis det mest miljövänliga, känns som lika relevant och förmodligen mer troligt framtidsscenario som att starta upp en gammal järnväg där persontrafiken lades ner för nästan 30 år sedan.

Detta har sina fördelar, bönderna kan sälja foder och morötter, arbetslösa kan utbildas i att köra häst. Förmodligen ger detta mer sysselsättning än de jobb som ni förespråkare av järnvägen kommer att få hit.

Nej, inse att det aldrig kommer att bli persontrafik på Karlsborgsbanan igen. Visst är det bra med personer som har visioner och drömmar, men jag tycker det börjar kännas löjligt ifrån tågdrömmarnas sida. Att ni inte kan inse det orealistiska i detta projekt, ju längre tiden går.

David Johansson

Lindroth kritiserar Philip Segell för att sakna verklighetsförankring, samt kritiserar Segell för att han vill satsa på flyget och Skövde flygplats, och Lindroth vill ha igång Karlsborgsbanan igen, vilket är ett ännu mer dödfött projekt. I sin insändare skriver han att Skövde kommun lagt ut över 200 miljoner på flygplatsen, dessa 200 miljoner är förmodligen knappt en fjärdedel av vad det skulle kosta att få igång Karlsborgsbanan igen, tro mig.

Det vanligaste argumentet som dessa tågdrömmare har är att de påstår att det kommer att ge jobb i orterna kring Karlsborgsbanan, vilket alltså bara är ren och skär spekulation, som det absolut inte finns det minsta belägg för. Ta hit jobben först så kanske det är relevant att satsa på banan igen.

Nej, riv upp rälsen och bygg en cykelbana hela vägen från Karlsborg till Skövde. Man kan arrangera cykeltävlingar, motionsrundor, med mera. Man kan promenera längs sträckan, och slipper gång- och cykeltrafik på riksväg 49, samt bygga rast- och grillplatser vid Örlen, med mera. Kommunerna kan hyra ut cyklar, det finns mycket man kan göra. Mina drömmar känns faktiskt i alla fall mer realistiska än era.

Och vad det gäller miljöaspekten så kan vi ta dessa miljoner som Karlsborgsbanan skulle kosta och låta köpa in några höskrindor och vagnar åt Mölltorps Ridsällskap, så kan de säkert ställa upp med hästar. Det är väl troligtvis det mest miljövänliga, känns som lika relevant och förmodligen mer troligt framtidsscenario som att starta upp en gammal järnväg där persontrafiken lades ner för nästan 30 år sedan.

Detta har sina fördelar, bönderna kan sälja foder och morötter, arbetslösa kan utbildas i att köra häst. Förmodligen ger detta mer sysselsättning än de jobb som ni förespråkare av järnvägen kommer att få hit.

Nej, inse att det aldrig kommer att bli persontrafik på Karlsborgsbanan igen. Visst är det bra med personer som har visioner och drömmar, men jag tycker det börjar kännas löjligt ifrån tågdrömmarnas sida. Att ni inte kan inse det orealistiska i detta projekt, ju längre tiden går.

David Johansson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.