11 apr 2015 06:00

13 apr 2015 06:50

Många fördomar om tiggarna

TIGGARE.

Det går många fördomar om tiggarna i Skövde. Mot vilken annan folkgrupp än romer skulle man tillåta sådana kollektiva anklagelser om kriminalitet?

Vi som arbetar med tiggarna i Skövde och har träffat dem flera gånger i veckan – de bor till och med utanför en av Skövdes kyrkor, där det pågår många aktiviteter även kvällstid – har inte sett någonting, som skulle kunna tyda på kriminalitet eller organiserad brottslighet bland dem. Ingenting. Vi har besökt dem alla möjliga tider – morgnar, dagar, kvällar och helger.

Jag tycker tvärtom att de är jätterara människor, som jag litar helt och fullt på. Troende kristna är de också.

Skövdes grupp av tiggare består av två syskonskaror och deras respektive makar/makor, två vuxna barn och en morbror (det växlar eftersom de åker hem när deras tillåtna tremånadersperioder är slut). Resan kostar 2 000 kronor tur och retur. Kvinnornas roll i det romska samhället är som hemmafruar, som tar hand om hem och barn (nu är barnen hos tiggarnas föräldrar). Männen har jobbat länge inom byggsektorn i Buzau, i Rumänien, men blivit arbetslösa på grund av lågkonjunktur. De har jobbat med snickeri, måleri, som murare. Någon kan även vatten, avlopp och elektricitet. De skulle mycket hellre arbeta, än att sitta utanför butiker 40 timmar i veckan.

Tyvärr är det för dem ändå ett bättre alternativ än att gå utfattiga i Rumänien. Här kan de i alla fall få ihop så mycket pengar, så de kan köpa skolböcker och skoluniformer åt sina barn (flickorna måste ha uniformer för att få gå i skolan). Själva har Skövdes tiggare bara fått gå några få år i skolan.

Bevara Skövde humant

Vi som arbetar med tiggarna i Skövde och har träffat dem flera gånger i veckan – de bor till och med utanför en av Skövdes kyrkor, där det pågår många aktiviteter även kvällstid – har inte sett någonting, som skulle kunna tyda på kriminalitet eller organiserad brottslighet bland dem. Ingenting. Vi har besökt dem alla möjliga tider – morgnar, dagar, kvällar och helger.

Jag tycker tvärtom att de är jätterara människor, som jag litar helt och fullt på. Troende kristna är de också.

Skövdes grupp av tiggare består av två syskonskaror och deras respektive makar/makor, två vuxna barn och en morbror (det växlar eftersom de åker hem när deras tillåtna tremånadersperioder är slut). Resan kostar 2 000 kronor tur och retur. Kvinnornas roll i det romska samhället är som hemmafruar, som tar hand om hem och barn (nu är barnen hos tiggarnas föräldrar). Männen har jobbat länge inom byggsektorn i Buzau, i Rumänien, men blivit arbetslösa på grund av lågkonjunktur. De har jobbat med snickeri, måleri, som murare. Någon kan även vatten, avlopp och elektricitet. De skulle mycket hellre arbeta, än att sitta utanför butiker 40 timmar i veckan.

Tyvärr är det för dem ändå ett bättre alternativ än att gå utfattiga i Rumänien. Här kan de i alla fall få ihop så mycket pengar, så de kan köpa skolböcker och skoluniformer åt sina barn (flickorna måste ha uniformer för att få gå i skolan). Själva har Skövdes tiggare bara fått gå några få år i skolan.

Bevara Skövde humant

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.