13 apr 2015 06:00

13 apr 2015 06:00

Gör väg Hasselbacken-Ulveket

TRAFIK.

Vinster. Läste i SLA att Hasselbacken tappar bussförbindelse men att ny bussgata kanske kan öppnas till Ulveket. Den nya gatan bör absolut öppnas för alla slags fordon, men med farthinder. 100-tals lastbilar per dag från Asfaltverket får då ett par kilometer kortare sträcka men även bilar från Hasselbacken och delar av Ekängen om man ska norrut. Gatan kan i stort dras där den gamla lilla vägen går/gick ner mot sjukhuset. Stora miljö- och bränslevinster uppnås men även bättre trafiksäkerhet förbi Hasselbacken och Ekängen.

Trafiksituationen vid korsningen vid ishallen är idag stundtals svår med köer från Ekängsvägen och denna skulle bli radikalt bättre om många bilar och bussar kunde ta en genväg. Man skulle också spara in pengar på ombyggnad av den korsningen till rondell som annars behövs framöver.

För ett par år sedan vände bussen vid Ekängen men 2012 ökades linje 4 upp till Hasselbacken tillbaka genom Ekängen och vidare till Ishallen-Rosenhaga där den vänder och sedan samma väg tillbaka till centrum. Som tidtabellen är innebär det att en buss extra rullar hela dagarna med långt under en passagerare i genomsnitt till Rosenhaga. Tills nya gatan Hasselbacken-Ulveket är klar kan Västtrafik slopa extrasträckan för bussen till Rosenhaga, kommunalt bussbidrag kan minskas och användas för nya gatan.

Herr Karlsson

Trafiksituationen vid korsningen vid ishallen är idag stundtals svår med köer från Ekängsvägen och denna skulle bli radikalt bättre om många bilar och bussar kunde ta en genväg. Man skulle också spara in pengar på ombyggnad av den korsningen till rondell som annars behövs framöver.

För ett par år sedan vände bussen vid Ekängen men 2012 ökades linje 4 upp till Hasselbacken tillbaka genom Ekängen och vidare till Ishallen-Rosenhaga där den vänder och sedan samma väg tillbaka till centrum. Som tidtabellen är innebär det att en buss extra rullar hela dagarna med långt under en passagerare i genomsnitt till Rosenhaga. Tills nya gatan Hasselbacken-Ulveket är klar kan Västtrafik slopa extrasträckan för bussen till Rosenhaga, kommunalt bussbidrag kan minskas och användas för nya gatan.

Herr Karlsson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.