06 maj 2015 06:01

06 maj 2015 06:01

Observationer från Skövdes trafik

BILKÖRNING.

Kanske har någon mer än jag stött på en miljöförare? De känns lätt igen genom att de i övervägande fall kör ett tyskt bilmärke vars namn är en akronym på 3 men oftast 4 bokstäver.

De dyker först upp som en liten prick i backspegeln och plötsligt så ligger de där bakom dig på ett konstant avstånd på 1–2 meter oavsett vilken hastighet du själv kör i. Har vid något tillfälle försökt att öka farten till 20 km/h över det tillåtna, men utan effekt, avståndet är fortfarande konstant. Att slip-streama som det heter inom bilracing, ska ju vara mycket bränsleeffektivt har jag förstått samtidigt som en snabb omkörning underlättas – smart! Att jag själv inte har tänkt på detta, tänk vad bränsle man skulle kunna spara, och vilken miljövinst!

Finns dock ett sätt att bli av med denna svans, om man inte känner sig så solidarisk med bakomvarande bils bränsleförbrukning eller bara är en miljöbov, och det är att sänka farten till 30 km/h, hålla lite till höger, och vips så drabbar fenomenet istället bilen som låg framför dig. Brukar då ge nåt tekniskt fel på framlyktorna hos denna tyska bakomvarande bil, som då blinkar intensivt ...

Jag har även mina misstankar om att miljöförare är födda närsynta, därav är förmågan att slip-streama mer eller mindre medfödd, och inte ett val.

Har även gjort lite observationer vad gäller körriktningsvisare på tidigare nämnda bilmärken. Har ofta noterat att de snabbt svänger av åt slumpvis håll!? Ja, jag tolkar det så för körriktningsvisarna på dessa bilmodeller verkar inte fungera så bra. För om de mot förmodan blinkar vid något tillfälle så är det först mitt i svängen, ibland faktiskt efter... Måste vara ett konstruktionsfel på bilarna, att man måste svänga samtidigt som man visar tecken. Har faktiskt noterat denna konstruktionsmiss inte bara på tyska bilar utan även på japanska och en känd kinesisk biltillverkare ...

Det finns dock en rimlig mänsklig förklaring till detta, om man nu har en bil utan detta fel, och det är att ena handen är ju självklart upptagen med att hålla i ratten medan den andra är upptagen med att hålla i mobiltelefonen.

Jag tycker detta är bedrövligt! Alla biltillverkare måste ta sitt ansvar och tillsammans med optikerförbundet utveckla och erbjuda slipade vindrutor, även progressiva för oss som börja komma upp i mogen ålder. Dessutom måste biltillverkarna hänga med i utvecklingen och kunna erbjuda manövrering av körriktningsvisare via en app. Hur har de tänkt egentligen? De flesta av oss har ju bara två händer!

Miljöbov med linser

De dyker först upp som en liten prick i backspegeln och plötsligt så ligger de där bakom dig på ett konstant avstånd på 1–2 meter oavsett vilken hastighet du själv kör i. Har vid något tillfälle försökt att öka farten till 20 km/h över det tillåtna, men utan effekt, avståndet är fortfarande konstant. Att slip-streama som det heter inom bilracing, ska ju vara mycket bränsleeffektivt har jag förstått samtidigt som en snabb omkörning underlättas – smart! Att jag själv inte har tänkt på detta, tänk vad bränsle man skulle kunna spara, och vilken miljövinst!

Finns dock ett sätt att bli av med denna svans, om man inte känner sig så solidarisk med bakomvarande bils bränsleförbrukning eller bara är en miljöbov, och det är att sänka farten till 30 km/h, hålla lite till höger, och vips så drabbar fenomenet istället bilen som låg framför dig. Brukar då ge nåt tekniskt fel på framlyktorna hos denna tyska bakomvarande bil, som då blinkar intensivt ...

Jag har även mina misstankar om att miljöförare är födda närsynta, därav är förmågan att slip-streama mer eller mindre medfödd, och inte ett val.

Har även gjort lite observationer vad gäller körriktningsvisare på tidigare nämnda bilmärken. Har ofta noterat att de snabbt svänger av åt slumpvis håll!? Ja, jag tolkar det så för körriktningsvisarna på dessa bilmodeller verkar inte fungera så bra. För om de mot förmodan blinkar vid något tillfälle så är det först mitt i svängen, ibland faktiskt efter... Måste vara ett konstruktionsfel på bilarna, att man måste svänga samtidigt som man visar tecken. Har faktiskt noterat denna konstruktionsmiss inte bara på tyska bilar utan även på japanska och en känd kinesisk biltillverkare ...

Det finns dock en rimlig mänsklig förklaring till detta, om man nu har en bil utan detta fel, och det är att ena handen är ju självklart upptagen med att hålla i ratten medan den andra är upptagen med att hålla i mobiltelefonen.

Jag tycker detta är bedrövligt! Alla biltillverkare måste ta sitt ansvar och tillsammans med optikerförbundet utveckla och erbjuda slipade vindrutor, även progressiva för oss som börja komma upp i mogen ålder. Dessutom måste biltillverkarna hänga med i utvecklingen och kunna erbjuda manövrering av körriktningsvisare via en app. Hur har de tänkt egentligen? De flesta av oss har ju bara två händer!

Miljöbov med linser

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.