08 maj 2015 06:01

08 maj 2015 06:01

Västtrafik bör erbjuda ett sommarkort

KOLLEKTIVTRAFIK.

Turismen ökar mycket starkt. Det gäller både den inhemska och utländska turismen. I Sverige finns många besöksmål som är intressant att besöka.

I Västra Götaland finns ett enormt utbud. Här finns storstad, skärgård, glesbygd, nöjesparker, djurparker, vandringsleder, idrottsanläggningar och mycket mera. Få regioner kan erbjuda ett sådant varierande utbud som Västra Götaland.

Det är lätt att nå Västra Götaland, framförallt Göteborg. Fem järnvägslinjer strålar samman i Göteborg. Här finns flygplats. Båt- och busslinjer. Göteborg har ett mycket bra geografiskt läge i Skandinavien. Från Göteborg når man flera orter i Västra Götaland. Tre huvudstäder ligger inom några timmars resa.

Flera länsbolag har dygnskort året om. En del har det sommartid. Skåne, Halland och Storstockholm (SL) har sommarkort. I Skåne är det mycket populärt.

Skåne har ett och Halland har ett. De har även ett gemensamt. Dessa kort gäller 15 juni till 15 augusti. I Skåne kostar det 625 kronor, i Halland 725 kronor. Det gemensamma kortet för Skåne/Halland kostar 1 350. SL har ett kort som gäller mellan 1 maj och 31 augusti. Det kortet kostar 2 400 kronor – och för pensionär/ungdom 1 450.

Västtrafik har ett dygnskort för ett eller tre dygn året om.

Vissa länsbolag har en kundtidning där man kan läsa redaktionell text samt tips på resor, evenemang och turistmål. X-trafik i Gävleborg har en som heter Resa. Tågkompaniet i Bergslagen (flera länsbolag) har en som heter Hit och Dit. Krösatågen i Småland har en som heter Lingonet. Invånarna i Halland får information om Hallandstrafiken några gånger per år.

Det vore bra med en liknande tidning i Västtrafiks område.

Västtrafik bör införa ett sommarkort. Då kan både turister och boende i regionen utnyttja detta. Många som inte reser kollektivt i vanliga fall har möjlighet att upptäcka resandet med kollektivtrafiken.

Detta bör bli verklighet i Västra Götaland.

Christer Wilhelmsson

Resenärsforum

Turismen ökar mycket starkt. Det gäller både den inhemska och utländska turismen. I Sverige finns många besöksmål som är intressant att besöka.

I Västra Götaland finns ett enormt utbud. Här finns storstad, skärgård, glesbygd, nöjesparker, djurparker, vandringsleder, idrottsanläggningar och mycket mera. Få regioner kan erbjuda ett sådant varierande utbud som Västra Götaland.

Det är lätt att nå Västra Götaland, framförallt Göteborg. Fem järnvägslinjer strålar samman i Göteborg. Här finns flygplats. Båt- och busslinjer. Göteborg har ett mycket bra geografiskt läge i Skandinavien. Från Göteborg når man flera orter i Västra Götaland. Tre huvudstäder ligger inom några timmars resa.

Flera länsbolag har dygnskort året om. En del har det sommartid. Skåne, Halland och Storstockholm (SL) har sommarkort. I Skåne är det mycket populärt.

Skåne har ett och Halland har ett. De har även ett gemensamt. Dessa kort gäller 15 juni till 15 augusti. I Skåne kostar det 625 kronor, i Halland 725 kronor. Det gemensamma kortet för Skåne/Halland kostar 1 350. SL har ett kort som gäller mellan 1 maj och 31 augusti. Det kortet kostar 2 400 kronor – och för pensionär/ungdom 1 450.

Västtrafik har ett dygnskort för ett eller tre dygn året om.

Vissa länsbolag har en kundtidning där man kan läsa redaktionell text samt tips på resor, evenemang och turistmål. X-trafik i Gävleborg har en som heter Resa. Tågkompaniet i Bergslagen (flera länsbolag) har en som heter Hit och Dit. Krösatågen i Småland har en som heter Lingonet. Invånarna i Halland får information om Hallandstrafiken några gånger per år.

Det vore bra med en liknande tidning i Västtrafiks område.

Västtrafik bör införa ett sommarkort. Då kan både turister och boende i regionen utnyttja detta. Många som inte reser kollektivt i vanliga fall har möjlighet att upptäcka resandet med kollektivtrafiken.

Detta bör bli verklighet i Västra Götaland.

Christer Wilhelmsson

Resenärsforum

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.