03 jun 2015 06:00

03 jun 2015 06:00

En tydlig logotyp behövs

RÄTTVIS HANDEL.

Replik till Sanna Ellesjö och Ingrid Åberg.

Det stämmer att Fairtrade söker underlätta för konsumenten att handla ”rätt”. Vad ni inte berör i ert svar är en del av hur det sker. Det handlar bland annat om logotyper. Logotyper är ett sätt att ”skylta” en produkt för att konsumenten ska känna igen den. Exempel på logotyp är ekologiska produkter som ofta märks ”organic”.

Det verkar idag inte finnas någon standard för hur DirectTrade-produkter skall märkas upp, vilket jag anser är en fråga för producenter/importörer att ta tag i. Jag har förstått att den text som exempelvis finns från producenthåll – eller importör/rosteri ifall vederbörande uppfyllt kriterierna – på papperet till en chokladkaka inte får ändras hos butiken.

En väg att gå för att skapa förståelse hos konsumenter är att samverka mellan producenter och importörer för att ta fram en tydlig logotyp som är unik för konceptet och informera om skillnaderna. Som att det kostar litet mer än ”vanliga” produkter. Som vanligt (?) finns konsumenter som gärna ”vill ha” men inte vill betala. Högre kvalitet inom mat och dylikt blir ofta dyrare vilket ofta beror på mängden bestämmelser (det många kallar byråkrati) som på gott och ont ska sörja för att man får det man betalar för.

En certifiering visar att man fyller ställda kvalitetskrav, förekommer inom väldigt många områden.

Lennart Karlsson

Det stämmer att Fairtrade söker underlätta för konsumenten att handla ”rätt”. Vad ni inte berör i ert svar är en del av hur det sker. Det handlar bland annat om logotyper. Logotyper är ett sätt att ”skylta” en produkt för att konsumenten ska känna igen den. Exempel på logotyp är ekologiska produkter som ofta märks ”organic”.

Det verkar idag inte finnas någon standard för hur DirectTrade-produkter skall märkas upp, vilket jag anser är en fråga för producenter/importörer att ta tag i. Jag har förstått att den text som exempelvis finns från producenthåll – eller importör/rosteri ifall vederbörande uppfyllt kriterierna – på papperet till en chokladkaka inte får ändras hos butiken.

En väg att gå för att skapa förståelse hos konsumenter är att samverka mellan producenter och importörer för att ta fram en tydlig logotyp som är unik för konceptet och informera om skillnaderna. Som att det kostar litet mer än ”vanliga” produkter. Som vanligt (?) finns konsumenter som gärna ”vill ha” men inte vill betala. Högre kvalitet inom mat och dylikt blir ofta dyrare vilket ofta beror på mängden bestämmelser (det många kallar byråkrati) som på gott och ont ska sörja för att man får det man betalar för.

En certifiering visar att man fyller ställda kvalitetskrav, förekommer inom väldigt många områden.

Lennart Karlsson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.