19 jun 2015 06:00

19 jun 2015 06:00

Betygskraven är för höga

SKOLAN.

Betyg. Tre A och ett B, slutbetyg B. Tre C och ett D, slutbetyg D.

När Gymnasium 11 introducerades var det slut på ”flum-skolan” där det skett en inflation i betygssystemet; det blev lättare och lättare att få höga betyg. När det nya systemet kom, blev det ordning och reda med högre krav och tydligare målsättningar. Kraven blev dock för höga. Istället för att dela ut höga betyg i mängder, krävs en perfekt röd tråd genom en kurs för att uppnå ett specifikt betyg; A på alla delar ger slutbetyget A, men inte annars.

Slutbetyget bör istället beräknas av ett genomsnitt på kursens betygsgrundande delar. Det är så det görs när det sammanlagda betyget sätts vid slutet av skolgången och det bör göras hela tiden. Tre C och ett D bör ge ett C.

Skolans jobb är att förmedla kunskap och stödja eleverna, inte pressa dem till perfektion.

Joel Schelander

När Gymnasium 11 introducerades var det slut på ”flum-skolan” där det skett en inflation i betygssystemet; det blev lättare och lättare att få höga betyg. När det nya systemet kom, blev det ordning och reda med högre krav och tydligare målsättningar. Kraven blev dock för höga. Istället för att dela ut höga betyg i mängder, krävs en perfekt röd tråd genom en kurs för att uppnå ett specifikt betyg; A på alla delar ger slutbetyget A, men inte annars.

Slutbetyget bör istället beräknas av ett genomsnitt på kursens betygsgrundande delar. Det är så det görs när det sammanlagda betyget sätts vid slutet av skolgången och det bör göras hela tiden. Tre C och ett D bör ge ett C.

Skolans jobb är att förmedla kunskap och stödja eleverna, inte pressa dem till perfektion.

Joel Schelander

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.