06 aug 2015 06:00

06 aug 2015 20:22

Underlätta för husvagnar i Sverige

Debatt:

Sverige är det mest husvagnstäta landet i Europa. För många hör husvagnen ihop med den svenska sommaren och tiotusentals familjer kommer även i år att åka på en husvagnssemester. Sverige är även ett populärt turistmål för många europeiska husvagnsägare. Att andra européer väljer att turista här är mycket bra då det skapar jobb och tillväxt i hela landet.

Husvagnsturismen skapar jobb inom ett stort antal branscher. Campingplatser, bensinstationer, nöjesparker, restauranger, museer, butiker och evenemang runtom i vårt land bara för att nämna några. Dessutom har vi flera husvagnstillverkare i här i Sverige som skapar ytterligare arbetstillfällen. Turismen ökar och den skapar många nya ungdomsjobb och det är viktig att vi tar vara på dessa möjligheter. Det är därför viktigt att slå vakt om den svenska husvagnskulturen men också underlätta ytterligare och minska onödigt regelkrångel.

Några saker som skulle underlätta är:

1. Tillåt bilar med husvagn att öka hastigheten till 100 kilometer i timmen på vissa vägar. Det är vanligt förekommande i andra delar av Europa vilket således även borde fungera i Sverige. Det skulle förbättra trafikrytmen på våra vägar och göra det attraktivare för fler europeiska turister med husvagn att välja Sverige som semesterland.

2. Dagens lagstiftning och straffpåföljd för överskridningen av maxlasten bör ses över vilket påpekats från bland annat Transportstyrelsen. En husvagn med en tjänstevikt på 1100 kilo och med en lastförmåga för 200 kilo som har överlastats med 100 kilo räknas idag som en 50 procent överskridning av maxlasten och risken är stor att påföljden blir indraget körkort. Ett släp med 300 kilo tjänstevikt och 1000 kilo lastförmåga som överlastas med 100 kilo räknas som en överlastning med 10 procent av lastförmågan och troligen är resultatet en rapporteftergift. Därmed bedöms samma vikt (100 kilo) olika beroende på husvagn eller släp och med helt andra konsekvenser. Detta är inte rimligt och en översyn behövs, det måste bli lättare att göra rätt.

3. Underlätta för att ta körkort för tyngre släp. Idag är det långa väntetider på att få en tid för uppkörning och detta skulle kunna avhjälpas med att vissa godkända bilskolor skulle ha tillstånd att även få göra uppkörningsproven och även godkänna en högre behörighet för tyngre släp. Detta skulle minska köerna hos Trafikverket, bli billigare för såväl samhället som för körkortstagaren men också öka möjligheterna att snabbare få sin körkortsbehörighet för tyngre släp.

För att få fler att semestra i Sverige med husvagn gäller det också att vi inte höjer våra bränsleskatter som regeringen nu tänker göra, det hotar jobb och turistnäringen i Skaraborg och hela vårt land. Sverige behöver en ny regering som ser positivt på att turismen kan växa, och som underlättar för husvagnsturismen. Det skapar fler jobb och tillväxt i Skaraborg och i Sverige.

Sten Bergheden (M)

Trafikutskottet

riksdagsledamot Skaraborg

Sverige är det mest husvagnstäta landet i Europa. För många hör husvagnen ihop med den svenska sommaren och tiotusentals familjer kommer även i år att åka på en husvagnssemester. Sverige är även ett populärt turistmål för många europeiska husvagnsägare. Att andra européer väljer att turista här är mycket bra då det skapar jobb och tillväxt i hela landet.

Husvagnsturismen skapar jobb inom ett stort antal branscher. Campingplatser, bensinstationer, nöjesparker, restauranger, museer, butiker och evenemang runtom i vårt land bara för att nämna några. Dessutom har vi flera husvagnstillverkare i här i Sverige som skapar ytterligare arbetstillfällen. Turismen ökar och den skapar många nya ungdomsjobb och det är viktig att vi tar vara på dessa möjligheter. Det är därför viktigt att slå vakt om den svenska husvagnskulturen men också underlätta ytterligare och minska onödigt regelkrångel.

Några saker som skulle underlätta är:

1. Tillåt bilar med husvagn att öka hastigheten till 100 kilometer i timmen på vissa vägar. Det är vanligt förekommande i andra delar av Europa vilket således även borde fungera i Sverige. Det skulle förbättra trafikrytmen på våra vägar och göra det attraktivare för fler europeiska turister med husvagn att välja Sverige som semesterland.

2. Dagens lagstiftning och straffpåföljd för överskridningen av maxlasten bör ses över vilket påpekats från bland annat Transportstyrelsen. En husvagn med en tjänstevikt på 1100 kilo och med en lastförmåga för 200 kilo som har överlastats med 100 kilo räknas idag som en 50 procent överskridning av maxlasten och risken är stor att påföljden blir indraget körkort. Ett släp med 300 kilo tjänstevikt och 1000 kilo lastförmåga som överlastas med 100 kilo räknas som en överlastning med 10 procent av lastförmågan och troligen är resultatet en rapporteftergift. Därmed bedöms samma vikt (100 kilo) olika beroende på husvagn eller släp och med helt andra konsekvenser. Detta är inte rimligt och en översyn behövs, det måste bli lättare att göra rätt.

3. Underlätta för att ta körkort för tyngre släp. Idag är det långa väntetider på att få en tid för uppkörning och detta skulle kunna avhjälpas med att vissa godkända bilskolor skulle ha tillstånd att även få göra uppkörningsproven och även godkänna en högre behörighet för tyngre släp. Detta skulle minska köerna hos Trafikverket, bli billigare för såväl samhället som för körkortstagaren men också öka möjligheterna att snabbare få sin körkortsbehörighet för tyngre släp.

För att få fler att semestra i Sverige med husvagn gäller det också att vi inte höjer våra bränsleskatter som regeringen nu tänker göra, det hotar jobb och turistnäringen i Skaraborg och hela vårt land. Sverige behöver en ny regering som ser positivt på att turismen kan växa, och som underlättar för husvagnsturismen. Det skapar fler jobb och tillväxt i Skaraborg och i Sverige.

Sten Bergheden (M)

Trafikutskottet

riksdagsledamot Skaraborg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.