07 aug 2015 06:00

07 aug 2015 06:00

Vi måste planera för vårt populäraste färdmedel

Debatt:

Möjligheter till mobilitet och resande är ett av de grundfundament varpå det moderna samhället vilar. Både arbetsmarknaden och människors vardagsliv är beroende av att vi kan förflytta oss mellan olika platser. Det skapar förutsättningar för både samhällsutveckling och personlig frihet.

Mycket händer just nu inom bilindustrin. Redan idag finns helt utsläppsfria bilar och inom ett decennium kommer troligen de allra flesta att vara det. Utvecklingen av självkörande bilar går i en rasande fart och inom några år kommer dessa troligen att finnas på marknaden. Autonoma fordon har potential att effektivisera trafikflödena med uppåt 70 procent enligt en ny rapport från myndigheten Trafikanalys. Detta måste myndigheter och beslutsfattare ta hänsyn till i framtiden när infrastruktur och byggande planeras.

Det finns dock oroande tecken på att så inte är fallet. I en rapport som Boverket tagit fram (2014:32) utifrån ett regeringsuppdrag om strategi för miljökvalitetsmål föreslås som etappmål för 2020 att biltrafiken ska ha minskat i tätorter med 10 procent i jämförelse med 2014. Med tanke på hur verkligheten ser ut framstår detta som ett smått utopiskt mål. I juli månad såldes flest bilar i Sverige sedan bilregistreringssystemet infördes i början av 1970-talet. Faktum är att antalet bilar ökat med 40 000 varje år sedan 1950-talet. I nämnda rapport erkänner också Boverket att detta kommer att bli svårt då Trafikverkets prognoser tvärtom bygger på ökad biltrafik. Det tycks inte finnas en röd tråd i hur myndigheterna i Sverige ser på stadsplanering och bilismens framtid, vilket får anses oroande.

En modern syn på mobilitet måste bejaka alla trafikslag. Istället för att tala om minskad bilism, borde det föras en seriös och konstruktiv diskussion om vilken potential som framtidens bilar innebär för trafikplaneringen i våra städer. Det vore mycket olyckligt om myndigheter bidrog till att lägga krokben för människors framkomlighet. Vi vet inte hur framtidens bil kommer att se ut men vi kan utgå från att den är ren, tyst och säker. Vi måste planera för vårt populäraste färdmedel bilen – även i framtiden.

Therese Nyberg

generalsekreterare, Kungliga Automobil Klubben (KAK)

Anders Ydstedt

ordförande Expertrådet, KAK

Möjligheter till mobilitet och resande är ett av de grundfundament varpå det moderna samhället vilar. Både arbetsmarknaden och människors vardagsliv är beroende av att vi kan förflytta oss mellan olika platser. Det skapar förutsättningar för både samhällsutveckling och personlig frihet.

Mycket händer just nu inom bilindustrin. Redan idag finns helt utsläppsfria bilar och inom ett decennium kommer troligen de allra flesta att vara det. Utvecklingen av självkörande bilar går i en rasande fart och inom några år kommer dessa troligen att finnas på marknaden. Autonoma fordon har potential att effektivisera trafikflödena med uppåt 70 procent enligt en ny rapport från myndigheten Trafikanalys. Detta måste myndigheter och beslutsfattare ta hänsyn till i framtiden när infrastruktur och byggande planeras.

Det finns dock oroande tecken på att så inte är fallet. I en rapport som Boverket tagit fram (2014:32) utifrån ett regeringsuppdrag om strategi för miljökvalitetsmål föreslås som etappmål för 2020 att biltrafiken ska ha minskat i tätorter med 10 procent i jämförelse med 2014. Med tanke på hur verkligheten ser ut framstår detta som ett smått utopiskt mål. I juli månad såldes flest bilar i Sverige sedan bilregistreringssystemet infördes i början av 1970-talet. Faktum är att antalet bilar ökat med 40 000 varje år sedan 1950-talet. I nämnda rapport erkänner också Boverket att detta kommer att bli svårt då Trafikverkets prognoser tvärtom bygger på ökad biltrafik. Det tycks inte finnas en röd tråd i hur myndigheterna i Sverige ser på stadsplanering och bilismens framtid, vilket får anses oroande.

En modern syn på mobilitet måste bejaka alla trafikslag. Istället för att tala om minskad bilism, borde det föras en seriös och konstruktiv diskussion om vilken potential som framtidens bilar innebär för trafikplaneringen i våra städer. Det vore mycket olyckligt om myndigheter bidrog till att lägga krokben för människors framkomlighet. Vi vet inte hur framtidens bil kommer att se ut men vi kan utgå från att den är ren, tyst och säker. Vi måste planera för vårt populäraste färdmedel bilen – även i framtiden.

Therese Nyberg

generalsekreterare, Kungliga Automobil Klubben (KAK)

Anders Ydstedt

ordförande Expertrådet, KAK

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.