24 aug 2015 06:00

24 aug 2015 06:00

Hur förbereder sig kommunen på energiomställningen?

NÄRINGSLIVET

I höstas flyttade jag med familjen till Skövde. Jag får positiva deja vu-känslor därför att Skövde påminner mig starkt om Hisingen där jag växte upp.

På 70-talet hade Hisingen två Volvofabriker, en för personbilar och en för lastbilar. Vi hade bostadsområden med många finska invandrare, områden som senare också fylldes på med turkar, jugoslaver, greker, italienare, danskar, vietnameser, iranier, bosnier o.s.v. På Hisingen låg ömsom lägenhetsområden, radhusområden och villaområden med de typiska kompakta och tätt placerade villorna för lägre tjänstemän. Idag har Hisingen cirka 145 000 invånare, på 70-talet någonstans mellan 50 000 och 100 000. Som ung tillbringade jag, som så många andra Hisingsbor, ett antal lärorika år i produktionen på Volvo personvagnar och Volvo lastvagnar.

Skövde är ju en kommun där Volvos fabriker är industrinavet runt vilket många underleverantörer och annan verksamhet snurrar. Här tillverkas förbränningsmotorer till personbilar och tunga fordon. Det råder ingen tvekan om att Volvos förbränningsmotorer klarar sig bra i den internationella konkurrensen. Men vad händer när omställningen till elmotorer plötsligt tar fart och tar rejäla bitar av marknaden för att så småningom kanske vara dominerande på marknaden? Jag föreställer mig att detta kan komma att gå väldigt fort, när det väl kommer igång och kommer att bli en väldigt stor omställning för Skövde och regionen.

Utvecklingen på batterier går ju fort. Teslas senaste modell lär gå att köra 30 mil på en laddning, snabbladdas på under 30 minuter och kommer att kosta runt 300 000 kronor. Dessa prestanda förefaller vara ett utmärkt alternativ för väldigt många människor.

Som nyinflyttad är jag nyfiken på:

Hur förbereder sig kommunen och regionen på denna omställning? Finns det några planer för att bjuda hit alternativ industriproduktion? Kan Skövde bli en del av utvecklingen på elfordonssidan och även annan energiomställning? Hur går dialogen mellan kommunen och näringslivet i dessa frågor?

Jonas Terdin

På 70-talet hade Hisingen två Volvofabriker, en för personbilar och en för lastbilar. Vi hade bostadsområden med många finska invandrare, områden som senare också fylldes på med turkar, jugoslaver, greker, italienare, danskar, vietnameser, iranier, bosnier o.s.v. På Hisingen låg ömsom lägenhetsområden, radhusområden och villaområden med de typiska kompakta och tätt placerade villorna för lägre tjänstemän. Idag har Hisingen cirka 145 000 invånare, på 70-talet någonstans mellan 50 000 och 100 000. Som ung tillbringade jag, som så många andra Hisingsbor, ett antal lärorika år i produktionen på Volvo personvagnar och Volvo lastvagnar.

Skövde är ju en kommun där Volvos fabriker är industrinavet runt vilket många underleverantörer och annan verksamhet snurrar. Här tillverkas förbränningsmotorer till personbilar och tunga fordon. Det råder ingen tvekan om att Volvos förbränningsmotorer klarar sig bra i den internationella konkurrensen. Men vad händer när omställningen till elmotorer plötsligt tar fart och tar rejäla bitar av marknaden för att så småningom kanske vara dominerande på marknaden? Jag föreställer mig att detta kan komma att gå väldigt fort, när det väl kommer igång och kommer att bli en väldigt stor omställning för Skövde och regionen.

Utvecklingen på batterier går ju fort. Teslas senaste modell lär gå att köra 30 mil på en laddning, snabbladdas på under 30 minuter och kommer att kosta runt 300 000 kronor. Dessa prestanda förefaller vara ett utmärkt alternativ för väldigt många människor.

Som nyinflyttad är jag nyfiken på:

Hur förbereder sig kommunen och regionen på denna omställning? Finns det några planer för att bjuda hit alternativ industriproduktion? Kan Skövde bli en del av utvecklingen på elfordonssidan och även annan energiomställning? Hur går dialogen mellan kommunen och näringslivet i dessa frågor?

Jonas Terdin

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.