26 aug 2015 06:00

26 aug 2015 06:00

Sista ordet om bensinskatten

Om man ändå sviker ett vallöfte så kan man ju svika det lite mer. Så Socialdemokraterna passar på att höja bensinskatten lite till. Lustigt nog av helt nya skäl än sist.

Man skriver bäst under tidspress. Eller åtminstone mest. Så med en tickande klocka (se sidan 7 i dagens tidning) är det dags för mig att avhandla mina käpphästar en sista gång. Tack Stefan Löfven för hjälpen med var man ska börja när jag har chansen att ge mig själv sista ordet. Att först lova att inte höja bensinskatten, sedan blixtsnabbt göra det med två förklaringar och sedan höja höjningen med två andra förklaringar är omöjligt att motstå som ämne.

Människor tenderar att rösta med sina plånböcker, oavsett hur fint de än pratar till vardags. Det gäller inte minst den grupp av medelklassväljare i storstäderna som traditionellt avgör ett val eftersom de har vett nog att rösta på det parti som passar dem bäst för tillfället i stället för att vara blint lojala mot samma parti val efter val.

De har sällan någon bil. Än mindre två för att få vardagen att gå ihop i en familj. Behovet är helt enkelt inte lika stort som i en mindre stad eller på landsbygden. Alltså är det en skattehöjning som är lätt att dra till med rent valstrategiskt. Och valstrategin inför 2018 började paradoxalt nog samma sekund som Stefan Löfven förklarade att valrörelsen var över, sedan dess har vi inte sett något annat än positionerande inför nästa val. Från alla håll.

Den första höjningen av bensinskatten förklarades med att det behövdes i förhandlingarna med Miljöpartiet. Ärlighet är underskattat så det är bara att acceptera – även om man inte tycker att det var så viktigt att få in MP i en regering. Dessutom hette det att bensinpriset var så lågt att det gick. Sedan dess har det blivit ännu lägre.

Med betoning på lite. Nu förklaras de ytterligare skatteörena med satsningar på bland annat försvaret och att staten går med underskott. (Den så kallade satsningen, som är långt under vad ÖB behöver för att klara det förra försvarsbeslutet.)

Ingen av de två sakerna har med bilism att göra och de 350 miljonerna extra räcker inte till många sjunkbomber. Däremot bygger varje höjning på drivmedel upp nya murar mellan storstad och småstad. Men låt oss hoppas att den sannaste förklaringen var hur lågt bensinpriset är just nu.

Då borde vi få en skattesänkning så fort det stiger.

Niclas Lindstrand

Man skriver bäst under tidspress. Eller åtminstone mest. Så med en tickande klocka (se sidan 7 i dagens tidning) är det dags för mig att avhandla mina käpphästar en sista gång. Tack Stefan Löfven för hjälpen med var man ska börja när jag har chansen att ge mig själv sista ordet. Att först lova att inte höja bensinskatten, sedan blixtsnabbt göra det med två förklaringar och sedan höja höjningen med två andra förklaringar är omöjligt att motstå som ämne.

Människor tenderar att rösta med sina plånböcker, oavsett hur fint de än pratar till vardags. Det gäller inte minst den grupp av medelklassväljare i storstäderna som traditionellt avgör ett val eftersom de har vett nog att rösta på det parti som passar dem bäst för tillfället i stället för att vara blint lojala mot samma parti val efter val.

De har sällan någon bil. Än mindre två för att få vardagen att gå ihop i en familj. Behovet är helt enkelt inte lika stort som i en mindre stad eller på landsbygden. Alltså är det en skattehöjning som är lätt att dra till med rent valstrategiskt. Och valstrategin inför 2018 började paradoxalt nog samma sekund som Stefan Löfven förklarade att valrörelsen var över, sedan dess har vi inte sett något annat än positionerande inför nästa val. Från alla håll.

Den första höjningen av bensinskatten förklarades med att det behövdes i förhandlingarna med Miljöpartiet. Ärlighet är underskattat så det är bara att acceptera – även om man inte tycker att det var så viktigt att få in MP i en regering. Dessutom hette det att bensinpriset var så lågt att det gick. Sedan dess har det blivit ännu lägre.

Med betoning på lite. Nu förklaras de ytterligare skatteörena med satsningar på bland annat försvaret och att staten går med underskott. (Den så kallade satsningen, som är långt under vad ÖB behöver för att klara det förra försvarsbeslutet.)

Ingen av de två sakerna har med bilism att göra och de 350 miljonerna extra räcker inte till många sjunkbomber. Däremot bygger varje höjning på drivmedel upp nya murar mellan storstad och småstad. Men låt oss hoppas att den sannaste förklaringen var hur lågt bensinpriset är just nu.

Då borde vi få en skattesänkning så fort det stiger.

Niclas Lindstrand

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.