27 aug 2015 06:00

27 aug 2015 06:00

Varför tillåts ombyggda motorcyklar?

BULLER

Oljud. Signaturen ”Larran” skrev i måndagens SLA att han råkade ut för en motorcykel med felaktig ljuddämpare och fick konstant tinnitus i sina öron. Jag råkade ut för samma sak 2004 när en motorcykel vände på gatan och drog järnet när jag promenerade på Gustav Adolfgatan med tinnitus och hörselnedsättning i vänster öra som följd.

Jag undrar om alla utredningar om buller och trafik blir till något resultat. Det mäts där gator och vägar går genom bebyggelse och på arbetsplatser, där får inte buller överstiga vissa decibel för då måste kommuner och arbetsgivare vidtaga åtgärder. Idag byggs alla arbetsfordon och bussar plus lastbilar bullerisolerade och bör inte överstiga vissa decibel på visst avstånd ifrån fordonet.

l en del länder får man enligt lag inte bygga om eller ändra motorcyklar eller bilars originalskick. När ska myndigheterna ta tag i det?

Ulf

Jag undrar om alla utredningar om buller och trafik blir till något resultat. Det mäts där gator och vägar går genom bebyggelse och på arbetsplatser, där får inte buller överstiga vissa decibel för då måste kommuner och arbetsgivare vidtaga åtgärder. Idag byggs alla arbetsfordon och bussar plus lastbilar bullerisolerade och bör inte överstiga vissa decibel på visst avstånd ifrån fordonet.

l en del länder får man enligt lag inte bygga om eller ändra motorcyklar eller bilars originalskick. När ska myndigheterna ta tag i det?

Ulf

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.