31 aug 2015 06:00

31 aug 2015 06:00

Gör vi rätt?

FLYKTINGKATASTROFER

Människosmuggling. Fler och fler människor dör utefter flyktingvägarna, men har våra räddningsinsatser positiv eller negativ inverkan?

Människor som sysslar med människosmuggling, vapen- och droghandel etcetera, struntar fullkomligt i följderna för de människor man säljer tjänsterna till. Det finns bara ett mål – att tjäna stora pengar.

Våra och andra länders båtar som plockar upp folk i Medelhavet gör stora insatser men samtidigt gör man det lättare för smugglarna. Som argument att fylla båtarna än mer kan de framhålla att det gäller bara ett par timmar sedan blir ni upplockade och förda i säkerhet. I en del fall stämmer det – i andra slutar det i katastrof och drunkning. Antalet båtfärder ökar säkert i och med detta och så antalet dödsoffer – så i slutändan – vilket alternativ orsakar mest skada?

I Sverige har man väldigt mycket sett genom fingrarna på flyktingsmuggling och har ingen konkret åtgärd eller förslag på hur verksamheten kan stoppas.

Att försöka göra något i ett land som Libyen t.ex. som är i stort sett laglöst och fullt av korruption är lönlöst. Vad som bör göras vet jag inte, men åtminstone borde frågan upp som en av de viktigaste i regeringen och olika förslag läggas fram.

Vad som är säkert är i alla fall att den organiserade smugglingen är välunderättad och lockar sina klienter med löften om bästa vägar och tillvägagångssätt och vilka länder som är lättast att få en framtid i – löften som man struntar i om de går att genomföra eller ej.

Per

Människor som sysslar med människosmuggling, vapen- och droghandel etcetera, struntar fullkomligt i följderna för de människor man säljer tjänsterna till. Det finns bara ett mål – att tjäna stora pengar.

Våra och andra länders båtar som plockar upp folk i Medelhavet gör stora insatser men samtidigt gör man det lättare för smugglarna. Som argument att fylla båtarna än mer kan de framhålla att det gäller bara ett par timmar sedan blir ni upplockade och förda i säkerhet. I en del fall stämmer det – i andra slutar det i katastrof och drunkning. Antalet båtfärder ökar säkert i och med detta och så antalet dödsoffer – så i slutändan – vilket alternativ orsakar mest skada?

I Sverige har man väldigt mycket sett genom fingrarna på flyktingsmuggling och har ingen konkret åtgärd eller förslag på hur verksamheten kan stoppas.

Att försöka göra något i ett land som Libyen t.ex. som är i stort sett laglöst och fullt av korruption är lönlöst. Vad som bör göras vet jag inte, men åtminstone borde frågan upp som en av de viktigaste i regeringen och olika förslag läggas fram.

Vad som är säkert är i alla fall att den organiserade smugglingen är välunderättad och lockar sina klienter med löften om bästa vägar och tillvägagångssätt och vilka länder som är lättast att få en framtid i – löften som man struntar i om de går att genomföra eller ej.

Per

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.