09 sep 2015 06:00

09 sep 2015 06:00

Bevara Hasselbackens hållplats

VÄSTTRAFIK

Busstrafik. För några år sedan blev jag positivt överraskad av Västtrafik; de första husen var precis färdigbyggda i Hasselbacken och då öppnade man en busshållplats. För en gångs skull låg Västtrafik i framkant och var tidigt ute med kollektivtrafik till ett nytt bostadsområde. Det var även till fördel för oss som bor i övre delen av Ulveket som nu fick betydligt kortare avstånd till bussen. Här bor det fortfarande en del lite äldre som kanske föredrar att ta bussen till stan i stället för att leta parkering i centrum. Och vi andra sparade tid.

Och nu vill då Västtrafik lägga ner Hasselbackens busshållplats igen. Lägga ner en hållplats i ett område där det fortfarande byggs för fullt låter inte riktigt logiskt om man vill ligga i framkant och få folk att åka kollektivt. I svaret till en tidigare insändare säger Västtrafik att det beror på att statistiken har visat på för litet antal resenärer från Hasselbacken. Man kan ju undra hur gammal den statistiken är. Jag åker från Hasselbacken, inte varje dag men väldigt ofta, och mitt intryck är att antalet resenärer ständigt ökar, inte minst vinterhalvåret.

Syftet med att lägga ner hållplatsen är tydligen att spara tid. Om man nu vill jaga minuter vore det bättre att strypa 4:ans fortsättning. En del byter buss till andra linjer vid Billingehov. Låt det bli sluthållplats och slopa fortsättningen till Rosenhaga, det finns sällan mer än bussföraren i bussen på den sträckan. Då sparar man inte bara fem minuter utan betydligt mer, inte minst i rusningstider då köerna ringlar sig långa mot Lillegårds-rondellen.

Jag åker hellre än gärna kollektivt när det är möjligt men ibland gör Västtrafik det väldigt besvärligt. Det finns gränser för hur mycket mer tid jag vill offra på att åka kollektivt. Vilken tur att man har bil också!

Ännu en besviken resenär

Och nu vill då Västtrafik lägga ner Hasselbackens busshållplats igen. Lägga ner en hållplats i ett område där det fortfarande byggs för fullt låter inte riktigt logiskt om man vill ligga i framkant och få folk att åka kollektivt. I svaret till en tidigare insändare säger Västtrafik att det beror på att statistiken har visat på för litet antal resenärer från Hasselbacken. Man kan ju undra hur gammal den statistiken är. Jag åker från Hasselbacken, inte varje dag men väldigt ofta, och mitt intryck är att antalet resenärer ständigt ökar, inte minst vinterhalvåret.

Syftet med att lägga ner hållplatsen är tydligen att spara tid. Om man nu vill jaga minuter vore det bättre att strypa 4:ans fortsättning. En del byter buss till andra linjer vid Billingehov. Låt det bli sluthållplats och slopa fortsättningen till Rosenhaga, det finns sällan mer än bussföraren i bussen på den sträckan. Då sparar man inte bara fem minuter utan betydligt mer, inte minst i rusningstider då köerna ringlar sig långa mot Lillegårds-rondellen.

Jag åker hellre än gärna kollektivt när det är möjligt men ibland gör Västtrafik det väldigt besvärligt. Det finns gränser för hur mycket mer tid jag vill offra på att åka kollektivt. Vilken tur att man har bil också!

Ännu en besviken resenär

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.