14 sep 2015 06:00

14 sep 2015 06:00

Landsbygden får bära regeringens skatteok

Debatt:

Landsbygden står stilla utan bilen. Regeringens höjning av bensinskatten är ytterligare en del av de rödgrönas landsbygdsfientliga politik. Vår landsbygd är lika viktig som den är vacker. Vi behöver en levande landsbygd med skogsindustri, livsmedelsförsörjning och mycket mer.

Regeringens politik är skadlig för jobb och tillväxt i hela Sverige. Genom att göra det dyrare att anställa unga, köra bil, driva lantbruk och transportera varor riskerar jobben att bli färre, särskilt på landsbygden. En rejäl skopa av regeringens skatteok lämpas över på landsbygden och slår direkt mot jobb och företagande.

Mjölkböndernas tuffa situation har inte gått många förbi. För dem innebär höjd skatt på drivmedel att en redan allvarlig situation blir sämre. Regeringen har lovat kompensation för böndernas ökade drivmedelsskatter, men där finns logiska hål. Långt ifrån allt kommer att kompenseras. Hur blir det med mjölkböndernas ökade kostnader för exempelvis mjölk- och fodertransporter?

Skattebetalarna har i en rapport räknat ut att de som allra mest behöver bilen mellan 2016 och 2018 får en total ökad skattekostnad för bensin om minst 8 150 kronor. Regeringen tycks ha glömt att bilen inte är ett val utan ett måste och att det ofta krävs två bilar för en familj på landsbygden. Dessutom bortser regeringen från att kostnaden för att köra en bil inte bara är beroende av bränslekostnaden. Enligt Swedbanks schablonberäkning för en ny bil som kostar 240 000 kronor och som körs 1 500 mil per år, är kostnaden per körd mil 52,60 kronor.

Statsminister Stefan Löfven och finansminister Magdalena Andersson lovade inför valet 2014 att bensinskatten inte skulle höjas. Det löftet är nu flerfaldigt brutet. När de rödgröna får bestämma blir det mindre lönsamt att jobba och dyrare att bo på landsbygden. Det bidrar varken till en levande landsbygd eller till fler jobb.

Ulf Berg (M)

landsbygdspolitisk talesperson

Sten Bergheden (M)

riksdagsledamot, Skaraborg

Landsbygden står stilla utan bilen. Regeringens höjning av bensinskatten är ytterligare en del av de rödgrönas landsbygdsfientliga politik. Vår landsbygd är lika viktig som den är vacker. Vi behöver en levande landsbygd med skogsindustri, livsmedelsförsörjning och mycket mer.

Regeringens politik är skadlig för jobb och tillväxt i hela Sverige. Genom att göra det dyrare att anställa unga, köra bil, driva lantbruk och transportera varor riskerar jobben att bli färre, särskilt på landsbygden. En rejäl skopa av regeringens skatteok lämpas över på landsbygden och slår direkt mot jobb och företagande.

Mjölkböndernas tuffa situation har inte gått många förbi. För dem innebär höjd skatt på drivmedel att en redan allvarlig situation blir sämre. Regeringen har lovat kompensation för böndernas ökade drivmedelsskatter, men där finns logiska hål. Långt ifrån allt kommer att kompenseras. Hur blir det med mjölkböndernas ökade kostnader för exempelvis mjölk- och fodertransporter?

Skattebetalarna har i en rapport räknat ut att de som allra mest behöver bilen mellan 2016 och 2018 får en total ökad skattekostnad för bensin om minst 8 150 kronor. Regeringen tycks ha glömt att bilen inte är ett val utan ett måste och att det ofta krävs två bilar för en familj på landsbygden. Dessutom bortser regeringen från att kostnaden för att köra en bil inte bara är beroende av bränslekostnaden. Enligt Swedbanks schablonberäkning för en ny bil som kostar 240 000 kronor och som körs 1 500 mil per år, är kostnaden per körd mil 52,60 kronor.

Statsminister Stefan Löfven och finansminister Magdalena Andersson lovade inför valet 2014 att bensinskatten inte skulle höjas. Det löftet är nu flerfaldigt brutet. När de rödgröna får bestämma blir det mindre lönsamt att jobba och dyrare att bo på landsbygden. Det bidrar varken till en levande landsbygd eller till fler jobb.

Ulf Berg (M)

landsbygdspolitisk talesperson

Sten Bergheden (M)

riksdagsledamot, Skaraborg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.