18 sep 2015 06:00

18 sep 2015 06:00

Uppskatta – inte överbeskatta – bilen

DRIVMEDELSSKATT

Jobb. En modern näringspolitik skapar jobb i hela landet, säger Löfven i den högtidliga regeringsdeklarationen. Men hur ska företagen utanför storstäderna gå runt när drivmedelsskatten höjs och transporterna blir dyrare? Hur ska kunder och turister ta sig dit? Hur ska skogen, som statsminister särskilt pekar ut för att den ska bidra till fler jobb, skötas och brukas när det inte går att ta sig dit?

Löfven säger att Sverige till år 2020 ska ha Europas lägsta arbetslöshet. Hur ska alla som bor på landsbygden kunna ta sig till jobben när regeringen höjer bensinskatten?

Tåget ska vara snabbare än bilen och billigare än flyget. Det skulle vara de där veckorna efter solkurvorna och innan löv på spåren och frysta växlar, då. Och då ändå bara för de som bor i närheten av en station och ska till en arbetsplats som ligger nära en annan station. Om det inte är allt för många byten på vägen.

Spåren går inte överallt. Tågen går inte jämt. Jobbar man skift, i skogen eller lantbruket eller bara utanför storstäderna, ska tusan klara sig med tåget för att klara vardagen.

Nej, menar statsministern allvar med jobben och med en levande landsbygd, då får han nog omvärdera bilen och inte bara se den som något att beskatta. Det är dags att uppskatta istället för att överbeskatta bilen.

Lennart Bengtsson

www.bilfront.org

Löfven säger att Sverige till år 2020 ska ha Europas lägsta arbetslöshet. Hur ska alla som bor på landsbygden kunna ta sig till jobben när regeringen höjer bensinskatten?

Tåget ska vara snabbare än bilen och billigare än flyget. Det skulle vara de där veckorna efter solkurvorna och innan löv på spåren och frysta växlar, då. Och då ändå bara för de som bor i närheten av en station och ska till en arbetsplats som ligger nära en annan station. Om det inte är allt för många byten på vägen.

Spåren går inte överallt. Tågen går inte jämt. Jobbar man skift, i skogen eller lantbruket eller bara utanför storstäderna, ska tusan klara sig med tåget för att klara vardagen.

Nej, menar statsministern allvar med jobben och med en levande landsbygd, då får han nog omvärdera bilen och inte bara se den som något att beskatta. Det är dags att uppskatta istället för att överbeskatta bilen.

Lennart Bengtsson

www.bilfront.org

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.