29 sep 2015 06:00

29 sep 2015 06:00

Hög tid att skapa två infartsvägar

TÅGTRAFIKEN

Nu har det hänt igen. Tågtrafiken på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås har stått stilla, den här gången på grund av sprickor i den nylagda rälsen. Tidigare i sommar har tågstoppen berott på nedfallna kontaktledningar samt utbyte av rälsen.

Förra tisdagens tågstopp innebar att vissa resenärer erbjöds buss mellan Göteborg och Alingsås för att sedan invänta en ny buss till Herrljunga. Resultatet blev över en timmes försening till Herrljunga.

Andra resenärer fick åka tåg över Trollhättan, Vänersborg och till Herrljunga och vidare till Stockholm. Resultatet blev över två timmars förseningar till Herrljunga.

Något samarbete mellan de olika tågentreprenörerna förkommer inte. MTR Express ordnar egen ersättningstrafik, där endast deras resenärer får åka med.

Föreningen Företagarna har under ett års tid drivit frågan att Göteborg måste ha två infartsvägar ifrån Stockholm och samtidigt få bort flaskhalsen mellan Alingsås och Göteborg, då X2000, IC-tåg, pendeltåg och godståg skall samsas på samma spår. Företagarna föreslår att som steg 1 i byggandet av Götalandsbanan bygga dubbelspår sträckan Borås-Herrljunga (4 mil).

Erik Nilstad

Förra tisdagens tågstopp innebar att vissa resenärer erbjöds buss mellan Göteborg och Alingsås för att sedan invänta en ny buss till Herrljunga. Resultatet blev över en timmes försening till Herrljunga.

Andra resenärer fick åka tåg över Trollhättan, Vänersborg och till Herrljunga och vidare till Stockholm. Resultatet blev över två timmars förseningar till Herrljunga.

Något samarbete mellan de olika tågentreprenörerna förkommer inte. MTR Express ordnar egen ersättningstrafik, där endast deras resenärer får åka med.

Föreningen Företagarna har under ett års tid drivit frågan att Göteborg måste ha två infartsvägar ifrån Stockholm och samtidigt få bort flaskhalsen mellan Alingsås och Göteborg, då X2000, IC-tåg, pendeltåg och godståg skall samsas på samma spår. Företagarna föreslår att som steg 1 i byggandet av Götalandsbanan bygga dubbelspår sträckan Borås-Herrljunga (4 mil).

Erik Nilstad

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.