12 okt 2015 06:01

12 okt 2015 06:01

Har inte Skaraborg större problem?

FLYGPLATSFRÅGAN

På Wikipedia kan man under ämnet Skarlanda läsa om hur några kommuner tänkte bygga en flygplats men istället byggde tre, i Skövde, Lidköping och Falköping. Ingen av flygplatserna har idag reguljär passagerartrafik.

Flygplatsfrågan dyker då och då upp men det är märkligt att ämnet just nu är på bordet för i dagarna invigdes den första mötesfria vägen mellan Stockholm och Göteborg och den går inte genom Skaraborg, samtidigt kollapsar stambanan och den nya järnvägen ska gå på fel sida Vättern. Det är då lite konstigt att politikerna ödslar energi på omöjliga flygplatser, kommunikationsproblemen i Skaraborg är ju av en helt annan dignitet.

Tankefelet under 1980-talets flygplatsbyggande var inte att man byggde tre flygplatser utan att man trodde man behövde en flygplats och detta är en vanföreställning som fortfarande verkar leva kvar hos många politiker som verkar vara de som helst vill ha flygplatserna.

För marknaden vill ju inte ha dem, det visar historien. Ibland påstås det att näringslivet behöver en flygplats. Nja, men hur många företag har egna flygplan? Om de nu har egna flygplan kan de ju betala för en flygplats själva, det är ju så en marknadsekonomi ska fungera. Med största säkerhet kommer inte några affärer gå kommunerna förbi för att det inte finns en flygplats, det vore snarare intressant att se vilka näringslivsetableringar som gjorts endast tack vare flygplatserna i Skövde och Lidköping. Men om det nu skulle komma en miljardär med eget plan som tänker strö pengar kring sig finns det två fungerande landningsbanor i trakten, nämligen Karlsborg och Såtenäs.

Men politikernas behov av en flygplats verkar vara samma nu som på Skarlanda-tiden, det viktigaste är att den finns i kommunen, idén att slå ihop de två flygplatserna i Lidköping och Skövde vittnar om detta – bypolitik i en ny tappning helt enkelt.

Men hur långt är det egentligen till en riktig flygplats för skaraborgarna? Jo, alla kommuner ligger på hanterbart avstånd till Jönköping, Landvetter, Örebro eller Karlstad – i Skaraborg är det aldrig mer än en och en halv timme till en fungerande flygplats. Jämför detta med världens finansiella centrum, Wall street. Det tar minst en och en halv timme att ta sig från Manhattan till JFK Airport, jag tror inte det avståndet varit särskilt tillväxthämmande. Visst, den jämförelsen kan vara lite väl drastisk och vän av ordning kan hävda att det tar en halvtimme från Stockholm till Arlanda och en kvart från Göteborg till Landvetter men faktum är att de flesta svenska kommuner befinner sig på mer än en timmes avstånd från en trafikerad flygplats.

Nu verkar man ha hittat lösningar för flygplatserna, Skövde blir halkbana, Lidköping kan tänka sig att ta hand om uttjänta flygplan. Nu finns ett utmärkt tillfälle att avsluta flygplatsfrågan och lägga energi på något realistiskt, exempelvis att ta tag i järnvägen och vägarna så invånarna på bästa sätt kan ta sig till och från de närbelägna och fungerande flygplatserna.

Kristian Mandin

På Wikipedia kan man under ämnet Skarlanda läsa om hur några kommuner tänkte bygga en flygplats men istället byggde tre, i Skövde, Lidköping och Falköping. Ingen av flygplatserna har idag reguljär passagerartrafik.

Flygplatsfrågan dyker då och då upp men det är märkligt att ämnet just nu är på bordet för i dagarna invigdes den första mötesfria vägen mellan Stockholm och Göteborg och den går inte genom Skaraborg, samtidigt kollapsar stambanan och den nya järnvägen ska gå på fel sida Vättern. Det är då lite konstigt att politikerna ödslar energi på omöjliga flygplatser, kommunikationsproblemen i Skaraborg är ju av en helt annan dignitet.

Tankefelet under 1980-talets flygplatsbyggande var inte att man byggde tre flygplatser utan att man trodde man behövde en flygplats och detta är en vanföreställning som fortfarande verkar leva kvar hos många politiker som verkar vara de som helst vill ha flygplatserna.

För marknaden vill ju inte ha dem, det visar historien. Ibland påstås det att näringslivet behöver en flygplats. Nja, men hur många företag har egna flygplan? Om de nu har egna flygplan kan de ju betala för en flygplats själva, det är ju så en marknadsekonomi ska fungera. Med största säkerhet kommer inte några affärer gå kommunerna förbi för att det inte finns en flygplats, det vore snarare intressant att se vilka näringslivsetableringar som gjorts endast tack vare flygplatserna i Skövde och Lidköping. Men om det nu skulle komma en miljardär med eget plan som tänker strö pengar kring sig finns det två fungerande landningsbanor i trakten, nämligen Karlsborg och Såtenäs.

Men politikernas behov av en flygplats verkar vara samma nu som på Skarlanda-tiden, det viktigaste är att den finns i kommunen, idén att slå ihop de två flygplatserna i Lidköping och Skövde vittnar om detta – bypolitik i en ny tappning helt enkelt.

Men hur långt är det egentligen till en riktig flygplats för skaraborgarna? Jo, alla kommuner ligger på hanterbart avstånd till Jönköping, Landvetter, Örebro eller Karlstad – i Skaraborg är det aldrig mer än en och en halv timme till en fungerande flygplats. Jämför detta med världens finansiella centrum, Wall street. Det tar minst en och en halv timme att ta sig från Manhattan till JFK Airport, jag tror inte det avståndet varit särskilt tillväxthämmande. Visst, den jämförelsen kan vara lite väl drastisk och vän av ordning kan hävda att det tar en halvtimme från Stockholm till Arlanda och en kvart från Göteborg till Landvetter men faktum är att de flesta svenska kommuner befinner sig på mer än en timmes avstånd från en trafikerad flygplats.

Nu verkar man ha hittat lösningar för flygplatserna, Skövde blir halkbana, Lidköping kan tänka sig att ta hand om uttjänta flygplan. Nu finns ett utmärkt tillfälle att avsluta flygplatsfrågan och lägga energi på något realistiskt, exempelvis att ta tag i järnvägen och vägarna så invånarna på bästa sätt kan ta sig till och från de närbelägna och fungerande flygplatserna.

Kristian Mandin

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.