11 dec 2015 14:12

11 dec 2015 14:12

Stoppa världens högsta bensinskatt!

Debatt:

God jul Skaraborg! Regeringen och Alliansen kommer med en dyr julklapp i form av världens högsta bensinskatt. En julklapp som kommer att återkomma varje år och som blir dyrare för varje år som går. Regeringen vill straffa landsbygden och Alliansen orkar inte med att stoppa förslaget. Notan skickas till landsbygden och till människor med knappa ekonomiska resurser.

I budgeten för 2016 har regeringen tillsammans med Vänsterpartiet lagt in en indexuppräkning av bensin- och dieselskatten som gör att den automatiskt kommer att höjas med två procent plus konsumentprisindex för varje år från och med 2017. Beroende på inflationen betyder det höjningar med omkring 50 procent på tio år och 120 procent på 20 år. Detta på en livsnödvändig vara som redan är beskattad med över 100 procent vid pump!

Inget annat land har oss veterligen hittat på något liknande. Europas näst mest glesbefolkade land kommer att få högst energikostnader för vägtransporter. Enligt Skattebetalarnas förening kostar höjningarna över 2 400 kronor för var fjärde hushåll i Skövde redan år 2018.

Skattehöjningarna får knappast människor att byta till biobränsle eftersom EU-regler gör att även skatten på biodrivmedel måste höjas. Följden blir endast minskad rörlighet och tuffare ekonomi för hushåll och företag. Det finns ingen som betalar så mycket för sina koldioxidutsläpp som en svensk bilist genom koldioxidskatt, energiskatt och koldioxidbaserad fordonsskatt. Över 4 000 kronor/ton – tala om incitament! Det kan jämföras med när du flyger till Thailand eller grillar en biff på sommaren, då betalar du noll kronor i koldioxidutsläpp.

Det paradoxala är att det finns en majoritet i riksdagen som är emot indexuppräkningen. Allianspartierna har under hösten haft en offensiv retorik mot höjda bränsleskatter, men visar nu på en feghet och oförmåga att agera gemensamt i opposition, genom att släppa igenom förslaget.

Trots ökad trafik minskar utsläppen från vägtrafiken. Det finns en bred samsyn i samhället om att det ska fortsätta så. Rätt miljöval ska löna sig och politiken borde fokusera på att hjälpa fram de alternativ som finns.

De folkvalda politiker som menar att hela Sverige ska leva uppmanas nu att stoppa denna missriktade pålaga.

Rickard Gegö

vd Sveriges Åkeriföretag

Claudio Skubla

tf förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet

Fredrik Daveby

vd Motormännen

Jesper Christensen

generalsekreterare Sveriges Motorcyklister

Per Johansson

vd Sveriges Snöfordonsleverantörer

Tommy Letzén

vd Motorbranschens Riksförbund

Bertil Moldén

vd BIL Sweden

God jul Skaraborg! Regeringen och Alliansen kommer med en dyr julklapp i form av världens högsta bensinskatt. En julklapp som kommer att återkomma varje år och som blir dyrare för varje år som går. Regeringen vill straffa landsbygden och Alliansen orkar inte med att stoppa förslaget. Notan skickas till landsbygden och till människor med knappa ekonomiska resurser.

I budgeten för 2016 har regeringen tillsammans med Vänsterpartiet lagt in en indexuppräkning av bensin- och dieselskatten som gör att den automatiskt kommer att höjas med två procent plus konsumentprisindex för varje år från och med 2017. Beroende på inflationen betyder det höjningar med omkring 50 procent på tio år och 120 procent på 20 år. Detta på en livsnödvändig vara som redan är beskattad med över 100 procent vid pump!

Inget annat land har oss veterligen hittat på något liknande. Europas näst mest glesbefolkade land kommer att få högst energikostnader för vägtransporter. Enligt Skattebetalarnas förening kostar höjningarna över 2 400 kronor för var fjärde hushåll i Skövde redan år 2018.

Skattehöjningarna får knappast människor att byta till biobränsle eftersom EU-regler gör att även skatten på biodrivmedel måste höjas. Följden blir endast minskad rörlighet och tuffare ekonomi för hushåll och företag. Det finns ingen som betalar så mycket för sina koldioxidutsläpp som en svensk bilist genom koldioxidskatt, energiskatt och koldioxidbaserad fordonsskatt. Över 4 000 kronor/ton – tala om incitament! Det kan jämföras med när du flyger till Thailand eller grillar en biff på sommaren, då betalar du noll kronor i koldioxidutsläpp.

Det paradoxala är att det finns en majoritet i riksdagen som är emot indexuppräkningen. Allianspartierna har under hösten haft en offensiv retorik mot höjda bränsleskatter, men visar nu på en feghet och oförmåga att agera gemensamt i opposition, genom att släppa igenom förslaget.

Trots ökad trafik minskar utsläppen från vägtrafiken. Det finns en bred samsyn i samhället om att det ska fortsätta så. Rätt miljöval ska löna sig och politiken borde fokusera på att hjälpa fram de alternativ som finns.

De folkvalda politiker som menar att hela Sverige ska leva uppmanas nu att stoppa denna missriktade pålaga.

Rickard Gegö

vd Sveriges Åkeriföretag

Claudio Skubla

tf förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet

Fredrik Daveby

vd Motormännen

Jesper Christensen

generalsekreterare Sveriges Motorcyklister

Per Johansson

vd Sveriges Snöfordonsleverantörer

Tommy Letzén

vd Motorbranschens Riksförbund

Bertil Moldén

vd BIL Sweden

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.