14 jan 2016 06:00

14 jan 2016 06:00

Du som kund bestämmer

LIVSMEDELSHANDELN

Komplext. Media skriver i dagarna om inkomstnivån för vissa av de privata livsmedelshandlarna kopplat till den stora kedjan (den största har en modell där innehavarna är franchise-företagare med stort eget insatt kapital i rörelsen men där ägaren får del av eventuell vinst).

Intressant nog har de medier som tar upp ämnet valt att se saken från endast en sida. Verkligheten är mer komplex och visar på en marknad med ett par stora aktörer och även uppstickare. Konkurrensen är hård vilket är bra för konsumenten. Det finns andra privata kedjor utan franchisemodell.

Man skriver inte om de affärer som går dåligt. Man skriver heller inte hur den tyska livsmedelskedjan som etablerade sig i Sverige för 12 år sedan behövde 10 år på sig för att överhuvudtaget visa plus. Parallellt med det finns den ganska nya danska kedjan och där visade 2014 på plus, 2013 gick man med förlust. Man skriver heller inte om hur det kooperativa alternativet länge har kämpat med sina förluster.

Så det är en smaksak; vill man som kund sätta sina egna preferenser i första rummet, är man nöjd med den stora draken med franchisemodell, den privata utan franchisemodell, eller vill man ”gynna” den haltande kooperationen eller de mindre och nyetablerade? Du som kund bestämmer.

Observant

Intressant nog har de medier som tar upp ämnet valt att se saken från endast en sida. Verkligheten är mer komplex och visar på en marknad med ett par stora aktörer och även uppstickare. Konkurrensen är hård vilket är bra för konsumenten. Det finns andra privata kedjor utan franchisemodell.

Man skriver inte om de affärer som går dåligt. Man skriver heller inte hur den tyska livsmedelskedjan som etablerade sig i Sverige för 12 år sedan behövde 10 år på sig för att överhuvudtaget visa plus. Parallellt med det finns den ganska nya danska kedjan och där visade 2014 på plus, 2013 gick man med förlust. Man skriver heller inte om hur det kooperativa alternativet länge har kämpat med sina förluster.

Så det är en smaksak; vill man som kund sätta sina egna preferenser i första rummet, är man nöjd med den stora draken med franchisemodell, den privata utan franchisemodell, eller vill man ”gynna” den haltande kooperationen eller de mindre och nyetablerade? Du som kund bestämmer.

Observant

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.