10 feb 2016 06:00

10 feb 2016 06:00

Önskar er lycka till!

KOLLEKTIVTRAFIKEN

Hasselbacken. Jag följer med intresse skriverierna angående protester mot indragna bussförbindelser i området Hasselbacken. Ni som är upprörda, förvänta er inte någon större förståelse från kommunen!

På 1980-talet då delar av övre Dälderna bebyggdes var vi i samma situation, som ni är nu. Vi hade en busslinje, som gick upp längs Däldernavägen till Klippet och sedan ner längs Lerdalavägen (och motsatt åt andra hållet). På 1990-talet hävdes ett nybyggnadsförbud, vilket innebar att byggnationen satte fart igen längs busslinjen. Vidare tillkom efterhand områdena Uddaberg, Källtorp och Höga klint. Då passade man på att lägga ner denna bussträckning!

I den äldre bebyggelsen bor många pensionärer, som endast kan bo kvar så länge de har körkort och bil. I de nyare områdena bor mest människor i arbetsför ålder. De allra flesta av dessa familjer tvingas ha två bilar. De som bor högst upp i övre Dälderna får gå 1,5 km till närmaste busshållplats och då har man tillryggalagt mer än halva avståndet till närmaste affär. Under vintern är detta oftast omöjligt eftersom snö- och halkbekämpning prioriteras sent i vårt område. Sedan har man uppförsbacke med matkassarna på hemvägen.

Skrivelser till Västtrafik har ofta besvarats med att resurserna inte är tillräckliga, att man lägger våra synpunkter i databasen ... (= Jaha.)

Skrivelser till kommunen har besvarats med att vi beaktar era synpunkter vid nästa översyn av trafikplaneringen ... (= Glöm det!)

Jag har dragit följande slutsatser:

• Planeringen av kollektivtrafiken i kommunen går inte hand i hand med bostadsbyggandet.

• Kommunen lockar gärna med bra kollektivtrafik tills områdena är byggda, men sen ...

• Kollektivt åkande är bara till för vissa områden i kommunen.

Jag önskar er boende i Hasselbacken lycka till!

Vi kanske skulle kunna dela på samma bussförbindelse? Bussarna måste ju inte gå en gång varje timme.

Håkan Melin

På 1980-talet då delar av övre Dälderna bebyggdes var vi i samma situation, som ni är nu. Vi hade en busslinje, som gick upp längs Däldernavägen till Klippet och sedan ner längs Lerdalavägen (och motsatt åt andra hållet). På 1990-talet hävdes ett nybyggnadsförbud, vilket innebar att byggnationen satte fart igen längs busslinjen. Vidare tillkom efterhand områdena Uddaberg, Källtorp och Höga klint. Då passade man på att lägga ner denna bussträckning!

I den äldre bebyggelsen bor många pensionärer, som endast kan bo kvar så länge de har körkort och bil. I de nyare områdena bor mest människor i arbetsför ålder. De allra flesta av dessa familjer tvingas ha två bilar. De som bor högst upp i övre Dälderna får gå 1,5 km till närmaste busshållplats och då har man tillryggalagt mer än halva avståndet till närmaste affär. Under vintern är detta oftast omöjligt eftersom snö- och halkbekämpning prioriteras sent i vårt område. Sedan har man uppförsbacke med matkassarna på hemvägen.

Skrivelser till Västtrafik har ofta besvarats med att resurserna inte är tillräckliga, att man lägger våra synpunkter i databasen ... (= Jaha.)

Skrivelser till kommunen har besvarats med att vi beaktar era synpunkter vid nästa översyn av trafikplaneringen ... (= Glöm det!)

Jag har dragit följande slutsatser:

• Planeringen av kollektivtrafiken i kommunen går inte hand i hand med bostadsbyggandet.

• Kommunen lockar gärna med bra kollektivtrafik tills områdena är byggda, men sen ...

• Kollektivt åkande är bara till för vissa områden i kommunen.

Jag önskar er boende i Hasselbacken lycka till!

Vi kanske skulle kunna dela på samma bussförbindelse? Bussarna måste ju inte gå en gång varje timme.

Håkan Melin

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.