18 aug 2016 06:00

18 aug 2016 06:00

Där vinet går in ...

GÅRDSFÖRSÄLJNING

Än en gång försöker alkohollobbyn motivera gårdsförsäljning av alkohol (ledare SLA 12/8).

Man kallar det för ”en trevlig alkoholhaltig dryck” och skrämmer med att man annars ”tvingas uppsöka närmaste Systembolag i stället”. (Aj, aj, aj – vilken tragedi!) Att alkoholen är samhällets största sociala problem med oredlighet, våld, ekonomisk och personlig misär som följd andas man inte ett ord om. En statlig utredning visar att alkoholen kostar oss skattebetalare hisnande 150 miljarder kronor årligen.

För att visa hur positiv gårdsförsäljningen är för både lantbrukare och konsumenter tillgriper man märkliga argument: Produkten blir extra dyr och passar därför inte för alla. Försäljningsställena ligger avsides och är således otillgängliga.

Detta måste vara marknadsföring av den högre skolan, eller snarare typ; ”god dag yxskaft”. Hur detta skulle kunna gynna landsbygden återstår att förklara, för hur många vill ta sig till otillgängliga gårdar för att köpa en flaska vin och betala mer än vad det är värt? Likaledes bör man förklara hur drycker med ”upp till 22 procents alkohol”, inte får negativa konsekvenser för dem som utnyttjar dem? De som till äventyrs skulle försöka, vaknar nog upp med en rejäl baksmälla.

Med sina argument har alkoholivrarna verkligen lyckats slå knut på sig själva. Men här sannas ordspråket: ”Där vinet går in går vettet ut”.

Hitintills har, som väl är, ansvariga myndigheter visat större förstånd.

Bernt Johansson

Man kallar det för ”en trevlig alkoholhaltig dryck” och skrämmer med att man annars ”tvingas uppsöka närmaste Systembolag i stället”. (Aj, aj, aj – vilken tragedi!) Att alkoholen är samhällets största sociala problem med oredlighet, våld, ekonomisk och personlig misär som följd andas man inte ett ord om. En statlig utredning visar att alkoholen kostar oss skattebetalare hisnande 150 miljarder kronor årligen.

För att visa hur positiv gårdsförsäljningen är för både lantbrukare och konsumenter tillgriper man märkliga argument: Produkten blir extra dyr och passar därför inte för alla. Försäljningsställena ligger avsides och är således otillgängliga.

Detta måste vara marknadsföring av den högre skolan, eller snarare typ; ”god dag yxskaft”. Hur detta skulle kunna gynna landsbygden återstår att förklara, för hur många vill ta sig till otillgängliga gårdar för att köpa en flaska vin och betala mer än vad det är värt? Likaledes bör man förklara hur drycker med ”upp till 22 procents alkohol”, inte får negativa konsekvenser för dem som utnyttjar dem? De som till äventyrs skulle försöka, vaknar nog upp med en rejäl baksmälla.

Med sina argument har alkoholivrarna verkligen lyckats slå knut på sig själva. Men här sannas ordspråket: ”Där vinet går in går vettet ut”.

Hitintills har, som väl är, ansvariga myndigheter visat större förstånd.

Bernt Johansson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.