17 sep 2016 06:00

17 sep 2016 06:00

Trafiken stoppas upp i onödan

DEBATT: Busshållplatser

Han försvarar den diskutabla hållplatsutformningen med att den är ett så utmärkt skydd för passagerarna. Detta skydd lär dock tillgodoses minst lika bra av den traditionella sidindragna fickan, där trafiken obehindrat passerar utom just när bussen startar och ska ut i strömmen.

Om på någon plats gatans och gångbanas bredd inte anses tillåta denna lösning borde en förskjutning av de båda sidornas hållplatsfickor till något avstånd från varandra ändå medge den traditionella utformningen.

Säkert anser bussförarna det bekvämt att kunna starta och stanna utan att behöva ta hänsyn till övriga trafikanter. Deras bekvämlighet borde dock underordnas kravet på att trafiken inte onödigt stoppas upp av helt igenkorkade gator, om än aldrig så kortvarigt.

Skövde är visserligen ingen storstad, men det är allmänt bekant att trafiken ändå alltför ofta är nog så trögflytande.

Körkort 1958

 

Om på någon plats gatans och gångbanas bredd inte anses tillåta denna lösning borde en förskjutning av de båda sidornas hållplatsfickor till något avstånd från varandra ändå medge den traditionella utformningen.

Säkert anser bussförarna det bekvämt att kunna starta och stanna utan att behöva ta hänsyn till övriga trafikanter. Deras bekvämlighet borde dock underordnas kravet på att trafiken inte onödigt stoppas upp av helt igenkorkade gator, om än aldrig så kortvarigt.

Skövde är visserligen ingen storstad, men det är allmänt bekant att trafiken ändå alltför ofta är nog så trögflytande.

Körkort 1958

 

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.