15 nov 2017 08:14

15 nov 2017 08:14

Tidskrävande process att få hjälp

Hörselverksamheten:

Jag kan hålla med signaturen M M (SLA 13/11) om att väntetiden på Hörselverksamheten i Skövde är alldeles för lång. Jag har genom åren haft mycket kontakt med denna verksamhet och blir varje gång förvånad och arg över deras sätt att hjälpa mig som patient. Det är välkänd fakta att hörselnedsättning inte blir bättre med åren, tvärtom. Så varför Hörselverksamheten insisterar på att inte börja processen med audiometri är en gåta.

Har patienten en dokumenterad hörselnedsättning sedan tidigare bör man rationalisera sitt arbetssätt och inte ägna sig åt onödiga besök. Mycket kan man säkert avhandla med patienten genom ett kort telefonsamtal istället.

Jag är fortfarande yrkesverksam och är beroende av fungerande hörapparater och hjälpmedel. Men varje gång jag kommer i kontakt med Hörselverksamheten känns det som att man börjar från ruta ett. En tidskrävande process som kan ta flera månader innan man får den hjälp man behöver.

Hörselskadad

Har patienten en dokumenterad hörselnedsättning sedan tidigare bör man rationalisera sitt arbetssätt och inte ägna sig åt onödiga besök. Mycket kan man säkert avhandla med patienten genom ett kort telefonsamtal istället.

Jag är fortfarande yrkesverksam och är beroende av fungerande hörapparater och hjälpmedel. Men varje gång jag kommer i kontakt med Hörselverksamheten känns det som att man börjar från ruta ett. En tidskrävande process som kan ta flera månader innan man får den hjälp man behöver.

Hörselskadad

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.