12 sep 2018 08:23

12 sep 2018 08:48

Vi använder de officiella besöksräknarna

DEBATT: Matfestivalen

Replik till Matematikern i SLA 10/9:

Sedan förra året har vi använt de officiella besöksräknarna in till Skövde centrum som underlag för besöksstatistik till Matfestivalen. Förra året registrerades mycket riktigt drygt 70 000 besök och i år 50 000 besök under Matfestivalens öppettider. Vi tycker det är viktigt att mäta på samma sätt år från år och då det nu finns officiella besöksmätare har vi valt att använda dem. Antal sålda mathäften är en annan relevant siffra, men dock inte den enda. Matfestivalen är gratis och öppen för alla att besöka, även om man inte köper ett mathäfte.

Som kommunalt bolag är all vår verksamhet offentlig. Vi redovisar antal sålda matkuponger, men eftersom de deltagande restaurangerna också säljer kuponger och har två veckor på sig att lämna redovisningen har vi inte den siffran framme ännu för årets festival. Men för de senaste fyra åren har antal sålda matkuponger varit 2014: 63 933 stycken, 2015: 67 320 st, 2016: 64 728 st och 2017: 61 432 st.

När det gäller Sweden Outdoor Festival har vi tyvärr inte motsvarande besöksräknare. Därför har vi där valt att mäta ett antal olika nyckeltal som bland annat antal serverade matportioner, antal bilar på parkeringarna, antal resenärer med vår gratisbuss och antal festivalarmband. Utifrån det har vi kommit fram till de uppskattade siffrorna på antal besökare. Eftersom det är gratis att besöka Sweden Outdoor Festival och festivalarmbanden bara köps om man vill delta i några aktiviteter så har den siffran ingen direkt koppling till besökstalet.

Nu hoppas vi på en välbesökt festivalhelg och hälsar välkommen till Billingen och helgens Sweden Outdoor Festival!

Med vänliga hälsningar:

Mats Olsson

vd, Next Skövde

Sedan förra året har vi använt de officiella besöksräknarna in till Skövde centrum som underlag för besöksstatistik till Matfestivalen. Förra året registrerades mycket riktigt drygt 70 000 besök och i år 50 000 besök under Matfestivalens öppettider. Vi tycker det är viktigt att mäta på samma sätt år från år och då det nu finns officiella besöksmätare har vi valt att använda dem. Antal sålda mathäften är en annan relevant siffra, men dock inte den enda. Matfestivalen är gratis och öppen för alla att besöka, även om man inte köper ett mathäfte.

Som kommunalt bolag är all vår verksamhet offentlig. Vi redovisar antal sålda matkuponger, men eftersom de deltagande restaurangerna också säljer kuponger och har två veckor på sig att lämna redovisningen har vi inte den siffran framme ännu för årets festival. Men för de senaste fyra åren har antal sålda matkuponger varit 2014: 63 933 stycken, 2015: 67 320 st, 2016: 64 728 st och 2017: 61 432 st.

När det gäller Sweden Outdoor Festival har vi tyvärr inte motsvarande besöksräknare. Därför har vi där valt att mäta ett antal olika nyckeltal som bland annat antal serverade matportioner, antal bilar på parkeringarna, antal resenärer med vår gratisbuss och antal festivalarmband. Utifrån det har vi kommit fram till de uppskattade siffrorna på antal besökare. Eftersom det är gratis att besöka Sweden Outdoor Festival och festivalarmbanden bara köps om man vill delta i några aktiviteter så har den siffran ingen direkt koppling till besökstalet.

Nu hoppas vi på en välbesökt festivalhelg och hälsar välkommen till Billingen och helgens Sweden Outdoor Festival!

Med vänliga hälsningar:

Mats Olsson

vd, Next Skövde

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.