08 jan 2014 04:00

23 jan 2015 15:37

Börja träna i dag, inte i morgon

Johanna Toftby

Jag funderar lite på det där med att många skriver i sociala medier att de ska ”börja träna, ta tag i nyårslöftet, mot beach 2014 med mera”. Alla vänder ett nytt blad och mot nya året med NYA träningsrutiner. Det är smällfullt på gymmen direkt efter nyår och sedan klingar det av. Det jag också tycker är konstigt när alla säger att ”nästa vecka” ska jag köra igång. Efter jul då är jag på G eller på måndag är jag på gymmet.

Men varför går man inte dit idag? Varför intalar många sig själva att om en vecka är jag ännu mer taggad för att börja? Jag tror nämligen att man nog inte riktigt är peppad och motiverad för att börja om man inte bara gör det NU. NU. NU. NU. NU. Nästa gång har man en ny ursäkt och skjuter upp träningen och gymmet får vänta en vecka till. Det roligaste är när många ska äta upp chokladasken först sedan tar man tag i vikten.

Varför letar så många efter det speciella tillfället ska dyka upp? Vad är det som kommer hända?

Nej, man MÅSTE nog bara bestämma sig men samtidigt inte ha för höga krav. Jag tror också många kör allt eller inget. Hur många börjar till exempel på Viktväktarna för att rasa i vikt för att sedan gå upp allt igen? Roligast av allt när man viktväktar är att man räknar poäng och de kan man tydligen lägga på vad man vill. Så vill du äta en Snickers så får du det och drar istället av poängen på något annat mål?

Hur många köper kort och tränar varje dag för att inte träna en enda dag i veckan efter att de tröttnat. Hur många kör dieter och sedan fuskar när det är storhelger eller andra tillfällen för att sedan köra igång på ruta ett igen.

Kontinuitet.

Sätter man upp för stora mål när man kanske inte ens tränar? Är man helt otränad kanske man inte ska bestämma sig för att springa Göteborgsvarvet för att man avgett ett löfte på nyårsnatten. Risken är då större att man drar på sig skador eller tappar motivationen före man fått in rutinerna i vardagen.

Kontinuitet ger resultat.

Jag tror att man istället måste få in rutiner VARJE vecka året om. Man tränar inte för beachen, man tränar för vardagen och livet. Man ska må bra av träningen, du ska känna dig stark och glad efteråt och därför kommer du vilja träna mer. Lägger du upp för stora mål kanske du inte orkar hela vägen och tröttnar. Hur deppigt är inte det? Kosten är också A och O förstås och inga kundvagnar har väl sett så nyttiga ut som efter nyårsafton. Jo, förutom nyårsdagen då för då äter man ju pizza så dag ett börjar med andra ord den andra januari istället.

Tränar du kommer du vilja äta nyttigt för det går hand i hand. Visst är det så att man kanske inte alls känner för att ge sig ut och springa när man ätit en chokladkaka eller också springer man ännu mer. För vi är tydligen ganska lättlurade och jag tror ibland vi måste bli lite mera jävlar anamma mot oss själva om vi ska klara våra nyårslöften.

Mot beach 2014 och god fortsättning kära läsare!

Hiss

Nytt år är härligt!

Diss

Detta regn och rusk...

Jag funderar lite på det där med att många skriver i sociala medier att de ska ”börja träna, ta tag i nyårslöftet, mot beach 2014 med mera”. Alla vänder ett nytt blad och mot nya året med NYA träningsrutiner. Det är smällfullt på gymmen direkt efter nyår och sedan klingar det av. Det jag också tycker är konstigt när alla säger att ”nästa vecka” ska jag köra igång. Efter jul då är jag på G eller på måndag är jag på gymmet.

Men varför går man inte dit idag? Varför intalar många sig själva att om en vecka är jag ännu mer taggad för att börja? Jag tror nämligen att man nog inte riktigt är peppad och motiverad för att börja om man inte bara gör det NU. NU. NU. NU. NU. Nästa gång har man en ny ursäkt och skjuter upp träningen och gymmet får vänta en vecka till. Det roligaste är när många ska äta upp chokladasken först sedan tar man tag i vikten.

Varför letar så många efter det speciella tillfället ska dyka upp? Vad är det som kommer hända?

Nej, man MÅSTE nog bara bestämma sig men samtidigt inte ha för höga krav. Jag tror också många kör allt eller inget. Hur många börjar till exempel på Viktväktarna för att rasa i vikt för att sedan gå upp allt igen? Roligast av allt när man viktväktar är att man räknar poäng och de kan man tydligen lägga på vad man vill. Så vill du äta en Snickers så får du det och drar istället av poängen på något annat mål?

Hur många köper kort och tränar varje dag för att inte träna en enda dag i veckan efter att de tröttnat. Hur många kör dieter och sedan fuskar när det är storhelger eller andra tillfällen för att sedan köra igång på ruta ett igen.

Kontinuitet.

Sätter man upp för stora mål när man kanske inte ens tränar? Är man helt otränad kanske man inte ska bestämma sig för att springa Göteborgsvarvet för att man avgett ett löfte på nyårsnatten. Risken är då större att man drar på sig skador eller tappar motivationen före man fått in rutinerna i vardagen.

Kontinuitet ger resultat.

Jag tror att man istället måste få in rutiner VARJE vecka året om. Man tränar inte för beachen, man tränar för vardagen och livet. Man ska må bra av träningen, du ska känna dig stark och glad efteråt och därför kommer du vilja träna mer. Lägger du upp för stora mål kanske du inte orkar hela vägen och tröttnar. Hur deppigt är inte det? Kosten är också A och O förstås och inga kundvagnar har väl sett så nyttiga ut som efter nyårsafton. Jo, förutom nyårsdagen då för då äter man ju pizza så dag ett börjar med andra ord den andra januari istället.

Tränar du kommer du vilja äta nyttigt för det går hand i hand. Visst är det så att man kanske inte alls känner för att ge sig ut och springa när man ätit en chokladkaka eller också springer man ännu mer. För vi är tydligen ganska lättlurade och jag tror ibland vi måste bli lite mera jävlar anamma mot oss själva om vi ska klara våra nyårslöften.

Mot beach 2014 och god fortsättning kära läsare!

Hiss

Nytt år är härligt!

Diss

Detta regn och rusk...

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.