11 sep 2014 06:00

23 jan 2015 15:50

Niclas Lindstrand: Den mobila skolan

Kvart i valdagen kommer major och skolminister Björklund med ett nytt utspel: inför mobilförbud i klassrummen. Det var en rejäl överraskning. Hur kan det någonsin ha varit tillåtet att ha mobiltelefoner på under lektioner?

Bakom detta finns en ny utredning som konstaterar att det är dålig ordning i många klassrum och att det hänger ihop med de dåliga resultaten. (Någonstans finns säkert en utredning som visar att vatten är blött också.) För Björklunds ordning-och-reda-skola är det en bekräftelse och ett underkännande samtidigt. Det bekräftar att studieron är viktig – inte bara för de lågpresterande eleverna utan för alla. Men samtidigt visar det att skolministern inte har lyckats skapa förutsättningarna för den.

Att det ens är en fråga om man får sitta med mobiltelefon i klassrummet är absurt. Visst får lärarna konfiskera telefoner om någon stör, men att sitta och spela spel eller gnälla på Facebook samtidigt som man ska lära sig något är att överskatta sin simultankapacitet rejält. Skolplikten tolkas lustigt nog som att det räcker att vara i skolan, man behöver inte ens försöka delta i undervisningen.

Det rimmar väl med det halvhjärtade ordningsbetyget som finns gömt i Alliansens valmanifest. Halvhjärtat för att skolorna ska få välja själva om de vill ha det eller inte och för att det inte ska räknas in i slutbetyget. Det var tredje gången gillt för Björklund, som fått nobben av kollegor när han försökt med samma sak två gånger tidigare. Men det är svårt att se hur ordningsbetygen ska hjälpa med att få bukt med problemelever som redan bestämt sig för att strunta i sina betyg. Ett IG eller F eller etta eller sur gubbe eller vilket betygssystem som nu gäller den här veckan mer eller mindre spelar ingen roll för dem.

Att förbjuda mobiler och läsplattor – utom när de ingår i undervisningen förstås – att vara påslagna under lektionen borde däremot vara självklart. Men tydligen inte. Vänsterpartiets Rossana Dinamarca sparkade omedelbart bakut. Hon kallade Björklund teknikfientlig och tyckte att lärarna inte skulle få en polisiär roll.

I så fall är även biografer teknikfientliga när de vill att besökarna ska slå av sina mobiltelefoner. Där, liksom i skolan, handlar det om vanlig enkel hyfs och att ta hänsyn till andra. Är det något elever borde lära sig så är det att de inte alls kan få all kunskap de behöver i livet bara genom att använda Google. Däremot är det utmärkt om telefoner eller läsplattor används i undervisningen. Helst kopplat med informationen att bara för att nån i Hässleholm skrivit på Facebook att den stora mediekonspirationen mördade Erik XIV så behöver det inte vara sant.

När det gäller att vara polis så tror jag att många lärare önskar att de hade samma befogenheter som polisen.

Bakom detta finns en ny utredning som konstaterar att det är dålig ordning i många klassrum och att det hänger ihop med de dåliga resultaten. (Någonstans finns säkert en utredning som visar att vatten är blött också.) För Björklunds ordning-och-reda-skola är det en bekräftelse och ett underkännande samtidigt. Det bekräftar att studieron är viktig – inte bara för de lågpresterande eleverna utan för alla. Men samtidigt visar det att skolministern inte har lyckats skapa förutsättningarna för den.

Att det ens är en fråga om man får sitta med mobiltelefon i klassrummet är absurt. Visst får lärarna konfiskera telefoner om någon stör, men att sitta och spela spel eller gnälla på Facebook samtidigt som man ska lära sig något är att överskatta sin simultankapacitet rejält. Skolplikten tolkas lustigt nog som att det räcker att vara i skolan, man behöver inte ens försöka delta i undervisningen.

Det rimmar väl med det halvhjärtade ordningsbetyget som finns gömt i Alliansens valmanifest. Halvhjärtat för att skolorna ska få välja själva om de vill ha det eller inte och för att det inte ska räknas in i slutbetyget. Det var tredje gången gillt för Björklund, som fått nobben av kollegor när han försökt med samma sak två gånger tidigare. Men det är svårt att se hur ordningsbetygen ska hjälpa med att få bukt med problemelever som redan bestämt sig för att strunta i sina betyg. Ett IG eller F eller etta eller sur gubbe eller vilket betygssystem som nu gäller den här veckan mer eller mindre spelar ingen roll för dem.

Att förbjuda mobiler och läsplattor – utom när de ingår i undervisningen förstås – att vara påslagna under lektionen borde däremot vara självklart. Men tydligen inte. Vänsterpartiets Rossana Dinamarca sparkade omedelbart bakut. Hon kallade Björklund teknikfientlig och tyckte att lärarna inte skulle få en polisiär roll.

I så fall är även biografer teknikfientliga när de vill att besökarna ska slå av sina mobiltelefoner. Där, liksom i skolan, handlar det om vanlig enkel hyfs och att ta hänsyn till andra. Är det något elever borde lära sig så är det att de inte alls kan få all kunskap de behöver i livet bara genom att använda Google. Däremot är det utmärkt om telefoner eller läsplattor används i undervisningen. Helst kopplat med informationen att bara för att nån i Hässleholm skrivit på Facebook att den stora mediekonspirationen mördade Erik XIV så behöver det inte vara sant.

När det gäller att vara polis så tror jag att många lärare önskar att de hade samma befogenheter som polisen.

  • Niclas Lindstrand

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.