12 nov 2014 06:00

23 jan 2015 15:53

Niclas Lindstrand: Alexanderhugget på Volvo

Bemanningsföretag och visstidsanställningar har varit en trätofråga i åratal. Nu kan den gordiska knuten ha lösts – av Volvo Powertrain och IF Metall. Och precis som med originalknuten visade sig lösningen vara enkel.

Den legendariska knuten ska ha funnits i staden Gordion i Grekland och varit så komplicerad att den som lyckades lösa upp förutspåddes härska över hela Asien. Alexander den store hittade lösningen – han tog sitt svärd och högg av eländet i stället för att finlira.

Ett par tusen år senare är det återigen Metall som är det fackförbund som skriver under på en enkel och kreativ lösning i stället för att gräva skyttegravar. Deras gamle ordförande, som visst fått nytt jobb i Stockholm, håller konstigt nog samtidigt på att försöka detaljstyra löner hos vissa offentliganställda och har dragits i örat av mamma LO för det.

Men just när den svenska modellen (jag låter bli vitsar den här gången tror jag) såg ut att hotas visade den sin styra igen. På Volvo Powertrain i Skövde dessutom, som gick att läsa i SLA i går. Arbetstiden kortas för vanliga dagar, men i gengälld får man vara beredd att rycka in och jobba extra när det behövs. Det känns så självklart och bra för båda parter att man mest undrar varför det avtalet inte redan finns. (Lite som med Alexanders drastiska lösning.)

Bemanningsföretagen har hamnat i skottlinjen i åratal, liksom bolagen som använder dem. Det finns tveklöst fall där den lösningen enbart används för att sänka löner, men att döma ut hela branschen är orättvist. Den existerar för att storföretag – som Volvo – inte har ett exakt lika stort behov av personal hela tiden. Att anställa bara för att sparka igen är både omständigt för företaget och traumatiskt för den som är på den fruktade sist in-platsen.

Bemanningsföretagen finns för att de behövs. Alternativet skulle vara att många av de jobben över huvud taget inte skapades. Företagen skulle inte våga anställa och håller hellre nere produktionen även i goda tider. Det vore inte bra för någon. I hela landet eftersom högkonjunkturen skulle komma av sig.

Men det går inte att blunda för att bemanningsföretag också innebär fler osäkra arbeten. (I den mån man kan känna sig särskilt trygg som nyanställd heller, regeln sist in-först ut förlamar rörligheten på arbetsmarknaden eftersom det blir en stor risk att byta jobb när man äntligen lyckats klättra upp på någorlunda säker mark.)

Nu är inget klubbat, medlemmarna på Volvo ska säga vad de tycker också. Men idén är kläckt och kan sprida sig som ringar på vattnet både inom branschen och till andra. Oavsett vad resultatet av omröstningen blir är en sak säker:

Arbetsmarknaden klarar fortfarande att hugga upp sina knutar själva utan att staten lägger sig i.

Den legendariska knuten ska ha funnits i staden Gordion i Grekland och varit så komplicerad att den som lyckades lösa upp förutspåddes härska över hela Asien. Alexander den store hittade lösningen – han tog sitt svärd och högg av eländet i stället för att finlira.

Ett par tusen år senare är det återigen Metall som är det fackförbund som skriver under på en enkel och kreativ lösning i stället för att gräva skyttegravar. Deras gamle ordförande, som visst fått nytt jobb i Stockholm, håller konstigt nog samtidigt på att försöka detaljstyra löner hos vissa offentliganställda och har dragits i örat av mamma LO för det.

Men just när den svenska modellen (jag låter bli vitsar den här gången tror jag) såg ut att hotas visade den sin styra igen. På Volvo Powertrain i Skövde dessutom, som gick att läsa i SLA i går. Arbetstiden kortas för vanliga dagar, men i gengälld får man vara beredd att rycka in och jobba extra när det behövs. Det känns så självklart och bra för båda parter att man mest undrar varför det avtalet inte redan finns. (Lite som med Alexanders drastiska lösning.)

Bemanningsföretagen har hamnat i skottlinjen i åratal, liksom bolagen som använder dem. Det finns tveklöst fall där den lösningen enbart används för att sänka löner, men att döma ut hela branschen är orättvist. Den existerar för att storföretag – som Volvo – inte har ett exakt lika stort behov av personal hela tiden. Att anställa bara för att sparka igen är både omständigt för företaget och traumatiskt för den som är på den fruktade sist in-platsen.

Bemanningsföretagen finns för att de behövs. Alternativet skulle vara att många av de jobben över huvud taget inte skapades. Företagen skulle inte våga anställa och håller hellre nere produktionen även i goda tider. Det vore inte bra för någon. I hela landet eftersom högkonjunkturen skulle komma av sig.

Men det går inte att blunda för att bemanningsföretag också innebär fler osäkra arbeten. (I den mån man kan känna sig särskilt trygg som nyanställd heller, regeln sist in-först ut förlamar rörligheten på arbetsmarknaden eftersom det blir en stor risk att byta jobb när man äntligen lyckats klättra upp på någorlunda säker mark.)

Nu är inget klubbat, medlemmarna på Volvo ska säga vad de tycker också. Men idén är kläckt och kan sprida sig som ringar på vattnet både inom branschen och till andra. Oavsett vad resultatet av omröstningen blir är en sak säker:

Arbetsmarknaden klarar fortfarande att hugga upp sina knutar själva utan att staten lägger sig i.

  • Niclas Lindstrand

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.