18 maj 2015 20:56

18 maj 2015 20:56

Inte så lätt med sponsring

IFK Skövde lyckades som bekant hänga kvar i elitserien i handboll efter ett nervkittlande kvalspel. Skövde HF pressade Sävehof till fem matcher i SM-semifinalspelet innan de fick ge sig. Handbollsdramatik som berört många och visar hur viktig sporten är för Skövde.

IFK:s dans på slak lina visar att vi absolut inte kan ta elithandboll på högsta nivå för givet. Framförallt handlar det om den eviga frågan om ekonomi och jakten på sponsorer.

Man skall komma ihåg att IFK Skövde inte på allvar varit att räkna med i toppen sedan de spelade SM-final 2007. Det är åtta år sedan.

Sedan har många klubbar med Kristianstad i spetsen flyttat fram positionerna.

Kristianstad omsätter 22 miljoner per år, IFK Skövde har fullt upp med att få ihop halva summan.

Skövde HF kan vara nöjda med sin säsong, men även de får jobba med sin ekonomi hela tiden, precis som andra klubbar i lagsport med ambitioner att vara med på elitnivå.

Skövde pratar gärna om utveckling och en vision om 60 000 invånare, men det känns långt dit. Totalt sett finns det inte tillräckligt med kraft i det lokala näringslivet när det gäller sponsring. Många företag tar de stora besluten på annan ort och det blir inte mycket över till Skövde.

Bara att titta på vilka som är Skövdes största arbetsgivare, kommunen, sjukvården, militären och Volvo. Inga stora sponsorer till den lokala idrotten precis. Volvo borde vara det, men har inte den strategin.

När det gäller kommunen finns det också mycket man kan fundera kring. Där finns det säkert en rädsla för en rättvisedebatt om någon gynnas före den andre. I det perspektivet är det säkert lättare att lägga en dryg miljon på STCC.

Sedan kan jag tycka att Skövde är handboll, lika mycket som militären och Volvo. Med all respekt för andra sporter så är det handboll som märks återkommande på riksplanet.

Skövde har producerat en sex minuter lång reklamfilm som skall lanseras i sociala medier. När det gäller handbollen pratar vi om direktsända matcher i olika TV-kanaler flera gånger om året. Det marknadssvärdet skall inte underskattas.

När det gäller sponsring finns det naturligtvis föredömen även i Skövde. Företag som insett idrottens värde och stöttar den regelbundet.

Även när det gäller detta kan det bli problem vilket inte minst debatten kring Cementas sponsring av Billingens ekonomiska förening som verkar för Billingens Fritidsområde utveckling visar.

Inte så ofta som ett företags vilja att sponsra väcker ont blod. Det brukar vara tvärtom.

Nu är det här med cementfabriken en het potatis, men personligen har jag svårt att tro att företaget försöker använda sponsringen till att köpa sig lojalitet. Inte alltid så lätt att vara sponsor heller.

IFK:s dans på slak lina visar att vi absolut inte kan ta elithandboll på högsta nivå för givet. Framförallt handlar det om den eviga frågan om ekonomi och jakten på sponsorer.

Man skall komma ihåg att IFK Skövde inte på allvar varit att räkna med i toppen sedan de spelade SM-final 2007. Det är åtta år sedan.

Sedan har många klubbar med Kristianstad i spetsen flyttat fram positionerna.

Kristianstad omsätter 22 miljoner per år, IFK Skövde har fullt upp med att få ihop halva summan.

Skövde HF kan vara nöjda med sin säsong, men även de får jobba med sin ekonomi hela tiden, precis som andra klubbar i lagsport med ambitioner att vara med på elitnivå.

Skövde pratar gärna om utveckling och en vision om 60 000 invånare, men det känns långt dit. Totalt sett finns det inte tillräckligt med kraft i det lokala näringslivet när det gäller sponsring. Många företag tar de stora besluten på annan ort och det blir inte mycket över till Skövde.

Bara att titta på vilka som är Skövdes största arbetsgivare, kommunen, sjukvården, militären och Volvo. Inga stora sponsorer till den lokala idrotten precis. Volvo borde vara det, men har inte den strategin.

När det gäller kommunen finns det också mycket man kan fundera kring. Där finns det säkert en rädsla för en rättvisedebatt om någon gynnas före den andre. I det perspektivet är det säkert lättare att lägga en dryg miljon på STCC.

Sedan kan jag tycka att Skövde är handboll, lika mycket som militären och Volvo. Med all respekt för andra sporter så är det handboll som märks återkommande på riksplanet.

Skövde har producerat en sex minuter lång reklamfilm som skall lanseras i sociala medier. När det gäller handbollen pratar vi om direktsända matcher i olika TV-kanaler flera gånger om året. Det marknadssvärdet skall inte underskattas.

När det gäller sponsring finns det naturligtvis föredömen även i Skövde. Företag som insett idrottens värde och stöttar den regelbundet.

Även när det gäller detta kan det bli problem vilket inte minst debatten kring Cementas sponsring av Billingens ekonomiska förening som verkar för Billingens Fritidsområde utveckling visar.

Inte så ofta som ett företags vilja att sponsra väcker ont blod. Det brukar vara tvärtom.

Nu är det här med cementfabriken en het potatis, men personligen har jag svårt att tro att företaget försöker använda sponsringen till att köpa sig lojalitet. Inte alltid så lätt att vara sponsor heller.