18 jun 2015 06:00

18 jun 2015 06:00

Föga avskräckande terrorlagar

Regeringens utredare föreslår lagändringar för att kunna straffa semesterterrorister. Det är välkommet och nödvändigt. Frågan är bara hur effektiva lagarna kommer att bli i verkligheten när straffen är tandlösa.

Justitieminister Morgan Johansson (S) har hela tiden varit föredömligt tydlig om svenska IS-terrorister som reser till Syrien. Det är skönt att höra Johanssons lösning när flera kommuner med rödgrönt styre oroar sig för hur någon ska få bostad och jobb efter terrorresor: Svaret är väldigt enkelt. De ska sitta i fängelse. Rehabilitering får ske inom kriminalvårdens verksamhet.

Att anordna terroristutbildningar är redan olagligt – men inte att bli utbildad. Det vill utredningen ändra på, liksom att göra resorna till träningslägren olagliga och finansiering av dem. På den sista punkten är dagens lagstiftning luddig. Det är rimligt nog olagligt att samla in pengar till terroriststämplade organisationer – om pengarna ska gå till just terrordåd. Nu ändras det till att all finansiering oavsett syfte kriminaliseras. Allt detta är inte mer än FN kräver av Sverige.

Dessutom får Säpo utvidgade befogenheter att ta till hemlig avlyssning eftersom kriminaliseringen lär göra det svårare att få information. Det kan bli startskottet för en ny integritetsdebatt, som alltid när avlyssning är aktuell. Men det är viktigt att komma ihåg vilka avlyssningen riktar sig mot. IS är en mordisk sekt som ser halshuggning och våldtäkt som rimliga verktyg och har tvingat tolv miljoner människor att fly från sina hem.

Runt 300 av förövarna kommer från Sverige. 80 av dem är tillbaka i landet. Ingenting tyder på att flödet ska avta, tvärt om. En rimlig invändning mot reseförbudet som återkommit är hur svårt det är att bevisa syftet med resan. Alla terrorister kanske inte är vänliga nog att publicera bevis på Facebook. (Fast många verkar vara det.) Därför är större möjligheter att samla in information nödvändig, inte bara genom avlyssning utan genom att kartlägga flygresor och rörelsemönster. Och jo, bygga register över misstänkta.

De åtgärderna kommer i längden att bli viktigare kriminaliseringen. En övertygad jihadist – eller nazist för den delen – kommer knappast att avskräckas av risken för två års fängelse i Sverige med tanke på att ungefär 40 svenska semesterterrorister dödats. De föreslagna straffen känns löjeväckande i sammanhanget. Men övervakning av rätt personer kan leda i bevis vilka som också har begått krigsförbrytelser och i rätt händer kan informationen bli ett viktigt vapen i den internationella kampen mot IS.

Med tanke på hur allvarligt och omfattande terrorhotet är så måste polisen få alla tänkbara hjälpmedel att kunna bekämpa det, även om det är svårt. Att ha lagen på sin sida är ändå en bra början.

 

Justitieminister Morgan Johansson (S) har hela tiden varit föredömligt tydlig om svenska IS-terrorister som reser till Syrien. Det är skönt att höra Johanssons lösning när flera kommuner med rödgrönt styre oroar sig för hur någon ska få bostad och jobb efter terrorresor: Svaret är väldigt enkelt. De ska sitta i fängelse. Rehabilitering får ske inom kriminalvårdens verksamhet.

Att anordna terroristutbildningar är redan olagligt – men inte att bli utbildad. Det vill utredningen ändra på, liksom att göra resorna till träningslägren olagliga och finansiering av dem. På den sista punkten är dagens lagstiftning luddig. Det är rimligt nog olagligt att samla in pengar till terroriststämplade organisationer – om pengarna ska gå till just terrordåd. Nu ändras det till att all finansiering oavsett syfte kriminaliseras. Allt detta är inte mer än FN kräver av Sverige.

Dessutom får Säpo utvidgade befogenheter att ta till hemlig avlyssning eftersom kriminaliseringen lär göra det svårare att få information. Det kan bli startskottet för en ny integritetsdebatt, som alltid när avlyssning är aktuell. Men det är viktigt att komma ihåg vilka avlyssningen riktar sig mot. IS är en mordisk sekt som ser halshuggning och våldtäkt som rimliga verktyg och har tvingat tolv miljoner människor att fly från sina hem.

Runt 300 av förövarna kommer från Sverige. 80 av dem är tillbaka i landet. Ingenting tyder på att flödet ska avta, tvärt om. En rimlig invändning mot reseförbudet som återkommit är hur svårt det är att bevisa syftet med resan. Alla terrorister kanske inte är vänliga nog att publicera bevis på Facebook. (Fast många verkar vara det.) Därför är större möjligheter att samla in information nödvändig, inte bara genom avlyssning utan genom att kartlägga flygresor och rörelsemönster. Och jo, bygga register över misstänkta.

De åtgärderna kommer i längden att bli viktigare kriminaliseringen. En övertygad jihadist – eller nazist för den delen – kommer knappast att avskräckas av risken för två års fängelse i Sverige med tanke på att ungefär 40 svenska semesterterrorister dödats. De föreslagna straffen känns löjeväckande i sammanhanget. Men övervakning av rätt personer kan leda i bevis vilka som också har begått krigsförbrytelser och i rätt händer kan informationen bli ett viktigt vapen i den internationella kampen mot IS.

Med tanke på hur allvarligt och omfattande terrorhotet är så måste polisen få alla tänkbara hjälpmedel att kunna bekämpa det, även om det är svårt. Att ha lagen på sin sida är ändå en bra början.

 

  • Niclas Lindstrand

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.