26 jun 2015 06:00

26 jun 2015 06:00

Aldrig för sent att ge upp biogasen

Det är aldrig för sent att ge upp, brukar den självutnämnda pessimistkonsulten Ronny Eriksson uppmana. När det gäller Skövde biogas är det inte en dag för tidigt att ge upp i stället för att fortsätta elda med pengar.

På sista sidan i dagens tidning kan ni läsa att slutpunkten närmar sig för den problemtyngda biogasanläggningen. På bara tre år har över 70 miljoner kronor plöjts ned med en obehaglig stank som enda avkastning. Med tanke på att bolaget ägs av Skövde kommun och Göteborgs energi så är det en stor del skattepengar som gått upp i rök.

Ingenting tyder heller på att det kommer att vända. Någonsin. Arlas nedläggning gjorde allting mycket svårare, men det allra besvärligaste är att man sitter och väntar på en marknad som aldrig tycks komma. Fordonsgasen konsumeras i huvudsak av fordon som ägs av kommuner och regioner idag, det går knappt att kalla för en marknad alls utan är i stället en förtäckt subvention av den biogas som samma kommuner och regioner satsat stora pengar i.

Västra Götalandsregionen anser sig vara bäst i klassen och kallar sig stolt för biogasregionen. (Denna slogan får Next Skövde gärna låta bli att använda för att försöka locka hit turister.) Men biogas förknippas inte med den gröna dröm som det verkade för bara några år sedan. I stället är listan lång över klagande grannar som tycker att det stinker något fruktansvärt att vara så miljövänlig. Med slaktavfall som råmaterial borde ingen vänta sig parfymdoft. Explosionsrisken gör inte direkt anläggningarna mer folkkära heller.

Men i slutändan är det bilisterna som avgör. Där konkurrerar biogasen med E85 och det troligaste är att båda förlorar. E85 har visserligen en bättre infrastruktur med fler tankställen, men båda ligger långt efter de förhatliga men etablerade bensin- och dieselbilarna. Biogasen är så pass ovanlig att det inte ens finns ett tankställe per kommun i landet. De allra flesta vill ha med sig bilen hem igen från resan.

Ändå är det inte E85, diesel eller bensin som lär spräcka biogasbubblan en gång för alla. Det är elbilen, som finns runt hörnet och börjar varva upp motorn ordentligt. Laddningsställena är fortfarande sällsynta, men räckvidden och hastigheten man kan få ut blir bättre för varje dag. Värstingarna från Tesla tävlar redan med de italienska vrålåken. Med tanke på att drivmedlet el redan tillverkas i väldigt stora mängder är det en tidsfråga innan elbilarna drar om både biogas och E85 i ytterfilen.

Valet nu står mellan att dra ned produktionen till den lokala användningen i Skaraborg eller att lägga ned. Förhoppningsvis är det nedläggning som blir beslutet, men även en neddragning är åtminstone bättre än dagens slöseri när ingen ljusning finns i sikte.

Lukten av pengar som bränns stinker lika illa som slaktavfall.

Niclas Lindstrand

På sista sidan i dagens tidning kan ni läsa att slutpunkten närmar sig för den problemtyngda biogasanläggningen. På bara tre år har över 70 miljoner kronor plöjts ned med en obehaglig stank som enda avkastning. Med tanke på att bolaget ägs av Skövde kommun och Göteborgs energi så är det en stor del skattepengar som gått upp i rök.

Ingenting tyder heller på att det kommer att vända. Någonsin. Arlas nedläggning gjorde allting mycket svårare, men det allra besvärligaste är att man sitter och väntar på en marknad som aldrig tycks komma. Fordonsgasen konsumeras i huvudsak av fordon som ägs av kommuner och regioner idag, det går knappt att kalla för en marknad alls utan är i stället en förtäckt subvention av den biogas som samma kommuner och regioner satsat stora pengar i.

Västra Götalandsregionen anser sig vara bäst i klassen och kallar sig stolt för biogasregionen. (Denna slogan får Next Skövde gärna låta bli att använda för att försöka locka hit turister.) Men biogas förknippas inte med den gröna dröm som det verkade för bara några år sedan. I stället är listan lång över klagande grannar som tycker att det stinker något fruktansvärt att vara så miljövänlig. Med slaktavfall som råmaterial borde ingen vänta sig parfymdoft. Explosionsrisken gör inte direkt anläggningarna mer folkkära heller.

Men i slutändan är det bilisterna som avgör. Där konkurrerar biogasen med E85 och det troligaste är att båda förlorar. E85 har visserligen en bättre infrastruktur med fler tankställen, men båda ligger långt efter de förhatliga men etablerade bensin- och dieselbilarna. Biogasen är så pass ovanlig att det inte ens finns ett tankställe per kommun i landet. De allra flesta vill ha med sig bilen hem igen från resan.

Ändå är det inte E85, diesel eller bensin som lär spräcka biogasbubblan en gång för alla. Det är elbilen, som finns runt hörnet och börjar varva upp motorn ordentligt. Laddningsställena är fortfarande sällsynta, men räckvidden och hastigheten man kan få ut blir bättre för varje dag. Värstingarna från Tesla tävlar redan med de italienska vrålåken. Med tanke på att drivmedlet el redan tillverkas i väldigt stora mängder är det en tidsfråga innan elbilarna drar om både biogas och E85 i ytterfilen.

Valet nu står mellan att dra ned produktionen till den lokala användningen i Skaraborg eller att lägga ned. Förhoppningsvis är det nedläggning som blir beslutet, men även en neddragning är åtminstone bättre än dagens slöseri när ingen ljusning finns i sikte.

Lukten av pengar som bränns stinker lika illa som slaktavfall.

Niclas Lindstrand

  • Niclas Lindstrand

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.