09 jan 2014 10:25

23 jan 2015 15:37

Stenstorpsbuss varslar fyra

Skolskjutsarna gick som på räls i 25 år för Stenstorpsbuss men under de två senaste upphandlingarna som företaget deltagit i har de förlorat kontrakt i Skövde och Stenstorp med liten marginal.
– Det här slår hårt mot oss, säger Bengt Johansson som nu tvingas varsla fyra anställda.

Ungefär en tredjedel av deras omsättning utgörs av skoltrafik. Resten är beställningstrafik som sportevenemang och längre fritidsresor med vin- och vandringsmål i södra Europa.

– Men det är så säsongsbetonat så det måste finnas något fast i botten.

Tidigare förlorade företaget några skolskjutsar i Skövdeområdet. Senast var det fyra skolturer på hemmaplan som förlorades till en konkurrent med liten marginal.

– Situationen gör att det är svårt att ha en fast personalstyrka och det betyder också att vi får ett för stort garage och kontor.

Samarbetar med flyget

Glädjande i smmanhanget har beställningsresorna ökat stadigt det senaste decenniet. Och Stenstorps buss har visat prov på anpassningsförmåga tidigare. Med den hårdnande konkurrensen från flyget började man i stället samarbeta. Kunderna får flyga ner och åka buss tillbaka.

– Vi var en av de första bolagen som gjorde det och det betyder också att fler kan tänka sig att åka längre ner i Europa.

Kunderna lämnar helt enkelt in bagaget tre dagar innan resan och vid ankomst möter bussen upp.

– Den moderna människan vill inte åka buss i båda riktningarna. På det här sättet tjänar två dagars restid och har ändå möjlighet att ta med sig en del tillbaka. Vi gör flera övernattningar på hemvägen.

Nu går resorna till Neapel och Sicilien vilket betyder att flyget landar i Turini respektive Verona. Vinresorna går bättre medan en större andel vandringsturister väljer flyg i båda riktningarna.

Av beställningsresorna har vinresor funnits med i företagets erbjudanden under de senaste sex åren. I år arrangeras nio vinresor och tre vandringsresor.

– Nu har vi ett halvår på oss att hitta något mer. Vi får se på ett större upptagningsområde, men det krävs ju mer marknadsföring då.

Marknadsför ni er på sociala medier?

– Vi pratade om det så sent som i dag, men vi måste bli bättre på det där, helt klart.

Ungefär en tredjedel av deras omsättning utgörs av skoltrafik. Resten är beställningstrafik som sportevenemang och längre fritidsresor med vin- och vandringsmål i södra Europa.

– Men det är så säsongsbetonat så det måste finnas något fast i botten.

Tidigare förlorade företaget några skolskjutsar i Skövdeområdet. Senast var det fyra skolturer på hemmaplan som förlorades till en konkurrent med liten marginal.

– Situationen gör att det är svårt att ha en fast personalstyrka och det betyder också att vi får ett för stort garage och kontor.

Samarbetar med flyget

Glädjande i smmanhanget har beställningsresorna ökat stadigt det senaste decenniet. Och Stenstorps buss har visat prov på anpassningsförmåga tidigare. Med den hårdnande konkurrensen från flyget började man i stället samarbeta. Kunderna får flyga ner och åka buss tillbaka.

– Vi var en av de första bolagen som gjorde det och det betyder också att fler kan tänka sig att åka längre ner i Europa.

Kunderna lämnar helt enkelt in bagaget tre dagar innan resan och vid ankomst möter bussen upp.

– Den moderna människan vill inte åka buss i båda riktningarna. På det här sättet tjänar två dagars restid och har ändå möjlighet att ta med sig en del tillbaka. Vi gör flera övernattningar på hemvägen.

Nu går resorna till Neapel och Sicilien vilket betyder att flyget landar i Turini respektive Verona. Vinresorna går bättre medan en större andel vandringsturister väljer flyg i båda riktningarna.

Av beställningsresorna har vinresor funnits med i företagets erbjudanden under de senaste sex åren. I år arrangeras nio vinresor och tre vandringsresor.

– Nu har vi ett halvår på oss att hitta något mer. Vi får se på ett större upptagningsområde, men det krävs ju mer marknadsföring då.

Marknadsför ni er på sociala medier?

– Vi pratade om det så sent som i dag, men vi måste bli bättre på det där, helt klart.

  • Rikard Jansson