05 feb 2014 06:30

23 jan 2015 15:38

Allas värdskap är viktigt

Ett gott värdskap gör att turister stannar längre och det ger också klirr i kassan. Men hur skapar man wow-känslan och hur gör man det lätt att vara gäst?
– Det viktiga är allas värdskap, säger Klara Börjesson Ahlqvist, turistchef i Falköping.

I måndags eftermiddag hölls en inspirationsföreläsning och workshop i bemötande och värdskap på Kurorten Mösseberg i Falköping. Ett 50-tal personer från turistorganisationer och turistföretag i Falköping, Skara och Skövde deltog.

– Dels grundar det sig i att vi jobbar med turistserviceplatser, vi ska bli bättre på att ta hand om våra gäster och rekommendera varandra. Dels att det pågår ett arbete i Skaraborg, det finns ett område som heter framtidens besöksservice och då var vi första kommunkonstellationen ut runt Hornborgasjön, säger Klara Börjesson Ahlqvist, turistchef i Falköping.

Viktigt att hälsa

Maria Comstedt föreläste och höll i workshopen. Hon är från Karleby utanför Falköping och har tidigare varit turistchef i Örebro. En kommun som har turistserviceplatser och har jobbat ingående med värdskapet i flera år.

– Hon hade en bra dragning. Många har varit länge i branschen och mycket kan man tycka är ganska självklart, men många gånger kan det bli en aha-upplevelse. Hur viktigt det är med kroppsspråk och hur man hälsar på folk, säger Rita Linder, turismutvecklare.

Hon berättar att hälften av deltagarna fick hälsa tafatt, mumla sitt namn och titta ner i golvet. Den andra hälften skulle verkligen ta tag i den andres hand, titta och le.

Allas värdskap

Tanken var att alla deltagare skulle vara delaktiga. De jobbade i grupper och fick bland annat fundera på hur man skapar en wow-känsla för besökare och hur man gör med klagomålshantering.

– Någon sa: Vi vill ha klagomål, det är då vi kan utvecklas, berättar Rita Linder.

Men det viktiga är, säger Klara Börjesson Ahlqvist, allas värdskap. Att alla som möter turister, det kan vara personal på en mack eller i en affär, ska känna sig stolta över och viktiga för sin bygd.

– Turisten kanske inte möter någon annan, har du då varit otrevlig eller gjort ett dåligt intryck så kan det färga hela staden, säger Rita Linder och berättar om en händelse i Örebro där en turist fått upplysningen ”Här finns inget att göra, åk till Arboga i stället”.

Klara Börjesson Ahlqvist berättar att en utvärdering av eftermiddagen ska göras för att se vad de kan bli bättre på.

– Vi gick igenom många områden och hade begränsad med tid. Vi har all anledning att återkomma och se vad våra företag vill fördjupa sig i.

I måndags eftermiddag hölls en inspirationsföreläsning och workshop i bemötande och värdskap på Kurorten Mösseberg i Falköping. Ett 50-tal personer från turistorganisationer och turistföretag i Falköping, Skara och Skövde deltog.

– Dels grundar det sig i att vi jobbar med turistserviceplatser, vi ska bli bättre på att ta hand om våra gäster och rekommendera varandra. Dels att det pågår ett arbete i Skaraborg, det finns ett område som heter framtidens besöksservice och då var vi första kommunkonstellationen ut runt Hornborgasjön, säger Klara Börjesson Ahlqvist, turistchef i Falköping.

Viktigt att hälsa

Maria Comstedt föreläste och höll i workshopen. Hon är från Karleby utanför Falköping och har tidigare varit turistchef i Örebro. En kommun som har turistserviceplatser och har jobbat ingående med värdskapet i flera år.

– Hon hade en bra dragning. Många har varit länge i branschen och mycket kan man tycka är ganska självklart, men många gånger kan det bli en aha-upplevelse. Hur viktigt det är med kroppsspråk och hur man hälsar på folk, säger Rita Linder, turismutvecklare.

Hon berättar att hälften av deltagarna fick hälsa tafatt, mumla sitt namn och titta ner i golvet. Den andra hälften skulle verkligen ta tag i den andres hand, titta och le.

Allas värdskap

Tanken var att alla deltagare skulle vara delaktiga. De jobbade i grupper och fick bland annat fundera på hur man skapar en wow-känsla för besökare och hur man gör med klagomålshantering.

– Någon sa: Vi vill ha klagomål, det är då vi kan utvecklas, berättar Rita Linder.

Men det viktiga är, säger Klara Börjesson Ahlqvist, allas värdskap. Att alla som möter turister, det kan vara personal på en mack eller i en affär, ska känna sig stolta över och viktiga för sin bygd.

– Turisten kanske inte möter någon annan, har du då varit otrevlig eller gjort ett dåligt intryck så kan det färga hela staden, säger Rita Linder och berättar om en händelse i Örebro där en turist fått upplysningen ”Här finns inget att göra, åk till Arboga i stället”.

Klara Börjesson Ahlqvist berättar att en utvärdering av eftermiddagen ska göras för att se vad de kan bli bättre på.

– Vi gick igenom många områden och hade begränsad med tid. Vi har all anledning att återkomma och se vad våra företag vill fördjupa sig i.