11 feb 2014 17:06

23 jan 2015 15:38

Helt tågset täcktes med klotterfärg

Klotterattacken vid BS verkstäders banområde är det femte sedan den nya verkstaden invigdes i april ifjol.
– De har lärt sig när det inte är någon här så de kan jobba ostört, säger Anders Holmbäck som är Euromaints platschef.

Skadegörelsen på pendeltåget i helgen är det största hittills i Falköping. Ett tågset som är 75 meter långt och mer än tre meter högt var helt täckt i färg.

– Det är inga sprayburkar det handlar om. De måste ha någon form av färgspruta för att klara av det här.

Gärningsmännen lever farligt om de tar sig över Västra Stambanan. För det i den riktningen som stängsel delvis saknas mot stationshållet till.

– När de tagit sig in släcker de ner banområdet och jobbar ostört.

Det är Euromaint som utför det löpande underhåll i BS verkstäder åt Västtrafik. I Falköping utförs klottersanering åt Kinnekulletågens dieseltåg. Elektrifierade tåg däremot tar ett saneringsföretag i Göteborg hand om.

– Där togs det värsta bort och sattes i trafik igen. Men någon tyckte inte att de skulle köra i det skicket så det togs ur bruk igen, säger Marcus Beijbom, fastighetsansvarig på BS verkstäder.

Hur kan man lösa problemet?

– Vi kan egentligen inte göra mycket mer, ett stängsel håller ju inte ute alla och frågan är hur mycket kameraövervakning hjälper om man maskerar sig, säger Anders Holmbäck.

– Dessutom går det inte ha 22 tågset inne i lokalerna samtidigt.

Vad tänker ni göra?

– Nu måste vi sätta oss ner med Västtrafiks klottergrupp och diskutera det här, säger Marcus Beijbom.

Skadegörelsen på pendeltåget i helgen är det största hittills i Falköping. Ett tågset som är 75 meter långt och mer än tre meter högt var helt täckt i färg.

– Det är inga sprayburkar det handlar om. De måste ha någon form av färgspruta för att klara av det här.

Gärningsmännen lever farligt om de tar sig över Västra Stambanan. För det i den riktningen som stängsel delvis saknas mot stationshållet till.

– När de tagit sig in släcker de ner banområdet och jobbar ostört.

Det är Euromaint som utför det löpande underhåll i BS verkstäder åt Västtrafik. I Falköping utförs klottersanering åt Kinnekulletågens dieseltåg. Elektrifierade tåg däremot tar ett saneringsföretag i Göteborg hand om.

– Där togs det värsta bort och sattes i trafik igen. Men någon tyckte inte att de skulle köra i det skicket så det togs ur bruk igen, säger Marcus Beijbom, fastighetsansvarig på BS verkstäder.

Hur kan man lösa problemet?

– Vi kan egentligen inte göra mycket mer, ett stängsel håller ju inte ute alla och frågan är hur mycket kameraövervakning hjälper om man maskerar sig, säger Anders Holmbäck.

– Dessutom går det inte ha 22 tågset inne i lokalerna samtidigt.

Vad tänker ni göra?

– Nu måste vi sätta oss ner med Västtrafiks klottergrupp och diskutera det här, säger Marcus Beijbom.

  • Rikard Jansson