25 mar 2014 16:14

23 jan 2015 15:40

Kraftig ökning av gästnätter i Falköping

Turismen ökar i Skaraborg och bäst av kommunerna går det för Falköping som ökade gästnätterna med 13 procent ifjol, men också mest i antal gästnätter.
– Ett kvitto på att vi har duktiga entreprenörer, säger turistchef Klara Börjesson.

SCB, statistiska centralbyrån presenterar löpande statistik på antal gästnätter.

– Vi följer det månad för månad och sett att vi ligger bra till. Vi har så mål att beläggningsgraden ska öka, men att det skulle vara så här mycket hade vi nog inte kunnat drömma om.

Ökningen för hela Västra Götalandsregionen ifjol låg på 4 procent.

Falköping hade fjol 54 746 gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar. Beläggningsgraden för kommunen är 44 procent, att jämföra med genomsnittet för Skaraborg som är 38 procent.

Hälften är affärsresenärer

Turismen på Falbygden består ungefär hälften av affärsresenärer, ofta på vardagar, vilket är viktigt för att få ett jämnt flöde på anläggningarna. Andra halvan är traditionell turism.

– Fortfarande är transäsongen och konstnatten under hösten störst.

Enligt Klara Börjesson finns fortfarande mycket att göra utveckla.

– Vi vill få besökarna att stanna fler nätter. Där har vi en hemläxa att göra. Vi måste bli bättre på att ge förslag vad man kan göra, första, andra och tredje dagen och även koppla ihop kommunerna.

Vad gäller utbudet jobbas det på att möta önskemål från utländska turister på boenden och paketlösningar.

– Med kvalitet, själ och hjärta. Vad som erbjuds ska stämma med kärnvärdena, den lokala maten och jordbruksbygden.

Inom kort kommer en gemensam besöksguide presenteras för Skara, Falköping och Skövde.

Utländska kampanjer

Det görs kampanjer via Visit Sweden riktade mot Norge Danmark, Tyskland och Holland. Uttalade målgrupper är aktiva familjer och så kallade Whop:s, wealthy healthy older people. Fritt översatt välbärgade, hälsomedvetna, äldre turister.

Men även Västsvenska turistrådet finansierar till viss del.

– Det är inte lätt att gå ut på en utländsk marknad som en liten aktör. Man behöver vara del av något större.

Nyligen fanns reportage om Falbygden med i ett tyskt och ett italiensk magasin.

– Det är oerhört mycket värt och en del i ett långsiktigt arbete, avslutar Klara Börjesson.

SCB, statistiska centralbyrån presenterar löpande statistik på antal gästnätter.

– Vi följer det månad för månad och sett att vi ligger bra till. Vi har så mål att beläggningsgraden ska öka, men att det skulle vara så här mycket hade vi nog inte kunnat drömma om.

Ökningen för hela Västra Götalandsregionen ifjol låg på 4 procent.

Falköping hade fjol 54 746 gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar. Beläggningsgraden för kommunen är 44 procent, att jämföra med genomsnittet för Skaraborg som är 38 procent.

Hälften är affärsresenärer

Turismen på Falbygden består ungefär hälften av affärsresenärer, ofta på vardagar, vilket är viktigt för att få ett jämnt flöde på anläggningarna. Andra halvan är traditionell turism.

– Fortfarande är transäsongen och konstnatten under hösten störst.

Enligt Klara Börjesson finns fortfarande mycket att göra utveckla.

– Vi vill få besökarna att stanna fler nätter. Där har vi en hemläxa att göra. Vi måste bli bättre på att ge förslag vad man kan göra, första, andra och tredje dagen och även koppla ihop kommunerna.

Vad gäller utbudet jobbas det på att möta önskemål från utländska turister på boenden och paketlösningar.

– Med kvalitet, själ och hjärta. Vad som erbjuds ska stämma med kärnvärdena, den lokala maten och jordbruksbygden.

Inom kort kommer en gemensam besöksguide presenteras för Skara, Falköping och Skövde.

Utländska kampanjer

Det görs kampanjer via Visit Sweden riktade mot Norge Danmark, Tyskland och Holland. Uttalade målgrupper är aktiva familjer och så kallade Whop:s, wealthy healthy older people. Fritt översatt välbärgade, hälsomedvetna, äldre turister.

Men även Västsvenska turistrådet finansierar till viss del.

– Det är inte lätt att gå ut på en utländsk marknad som en liten aktör. Man behöver vara del av något större.

Nyligen fanns reportage om Falbygden med i ett tyskt och ett italiensk magasin.

– Det är oerhört mycket värt och en del i ett långsiktigt arbete, avslutar Klara Börjesson.

  • Rikard Jansson