28 mar 2014 07:40

23 jan 2015 15:40

Ny guide ska locka turister

– Kommunerna kompletterar varandra och vi är inga konkurrenter, säger Ann-Marie Engh på Skaras turistbyrå.
Nu finns en ny gemensam turistguide för Skövde, Skara och Falköping.

Jessica Bergstrand på Next Skövde, Ann-Marie Engh på Skaras turistbyrå och Ann-Sofie Hjerp på turismutveckling Falköping har sedan före jul arbetat med den nya turistguiden.

Planen var att lansera den lagom till transäsongen så att turister vid Trandansen skulle få upp ögonen för andra besöksmål.

– Det kommer 150 000 personer hit till Hornborgasjön under tre, fyra veckor. Även om de bara hinner med tranorna nu så får de reda på att det finns mer, och då kanske de vill komma tillbaka, säger Ann-Marie Engh.

Några av de första exemplaren, av 100 000 tryckta, placerades därför på 20-årsjubilerande Trandansen mellan Skara och Falköping där det under torsdagen fanns 19 400 tranor.

Kommunerna har tidigare samarbetat om en handfull guider och den senaste kom 2010. Den som nu lanseras är tänkt att gälla i två år.

Förändringen jämfört med tidigare är att den nya guiden innehåller mer bilder och mindre text, och ska ge känslan av ett magasin.

– Det svåra var att välja ut vad vi skulle ha med eftersom det finns så mycket, säger Jessica.

– Kommunerna kompletterar varandra och vi är inga konkurrenter, säger Ann-Marie.

– Turisterna ser ju inga gränser och vi måste samarbeta, poängterar Jessica.

Guiden kommer bland annat att finnas på turistbyråerna samt delas ut till alla hushåll som inte har en skylt med ”nej tack till reklam”.

Jessica Bergstrand på Next Skövde, Ann-Marie Engh på Skaras turistbyrå och Ann-Sofie Hjerp på turismutveckling Falköping har sedan före jul arbetat med den nya turistguiden.

Planen var att lansera den lagom till transäsongen så att turister vid Trandansen skulle få upp ögonen för andra besöksmål.

– Det kommer 150 000 personer hit till Hornborgasjön under tre, fyra veckor. Även om de bara hinner med tranorna nu så får de reda på att det finns mer, och då kanske de vill komma tillbaka, säger Ann-Marie Engh.

Några av de första exemplaren, av 100 000 tryckta, placerades därför på 20-årsjubilerande Trandansen mellan Skara och Falköping där det under torsdagen fanns 19 400 tranor.

Kommunerna har tidigare samarbetat om en handfull guider och den senaste kom 2010. Den som nu lanseras är tänkt att gälla i två år.

Förändringen jämfört med tidigare är att den nya guiden innehåller mer bilder och mindre text, och ska ge känslan av ett magasin.

– Det svåra var att välja ut vad vi skulle ha med eftersom det finns så mycket, säger Jessica.

– Kommunerna kompletterar varandra och vi är inga konkurrenter, säger Ann-Marie.

– Turisterna ser ju inga gränser och vi måste samarbeta, poängterar Jessica.

Guiden kommer bland annat att finnas på turistbyråerna samt delas ut till alla hushåll som inte har en skylt med ”nej tack till reklam”.