10 apr 2014 16:09

23 jan 2015 15:41

Julaexpansion bra för Falköping

Julas beslut att bygga ut sitt centrallager i Skara ger medvind för terminalen i Falköping då företaget fraktar gods på den öppna tågpendeln mellan Göteborg och Falköping.
– Växer de så växer vi. Det här är postivt för hela Skaraborg, säger utvecklingschef Leif Bigsten i Falköping.

Jula klargör i sitt pressmeddelande att Skara är företagets bas i världen. Centrallagret ska utökas för en kvarts miljard kronor och stå klart i mars 2015. Det kommer då att vara drygt 150 000 kvadratmeter stort. Satsningen är ett led i Julas långsiktiga expansionsstrategi.

– Vi väljer att satsa här för att det är ett bra logistikläge med närhet både mot norra Sverige och Norge samt mot Polen. Det finns även många stordriftsfördelar med att samla lagerkapaciteten lokalt på ett ställe, säger koncernchef och huvudägare Karl-Johan Blank.

Beslutet var väntat säger Leif Bigsten.

– Men vad det betyder i förlängningen vet vi inte. Men just nu fortsätter transportvolymerna att öka.

Fler vill frakta

Terminalen vid Marjarp ägs av kommunen och är är en omlastningscentral, så kallad dryport för tågtransport till och från Göteborgs hamn.

Tågpendeln som går under benämningen Falköpingspendeln ägs och sköts av Schenker. Jula utgör basvolymen. Två andra stora aktörer som utnyttjar pendeln är Borga byggprofiler och Swedish match, men flera nya företag sägs vara på väg in.

För närvarande avgår pendeln en gång per dag fem dagar i veckan.

– I dag går det som ett halvtåg men ambitionen är att det blir ett heltåg redan efter semestern. Sedan kan man alltid utöka med fler dagar i veckan.

Jula klargör i sitt pressmeddelande att Skara är företagets bas i världen. Centrallagret ska utökas för en kvarts miljard kronor och stå klart i mars 2015. Det kommer då att vara drygt 150 000 kvadratmeter stort. Satsningen är ett led i Julas långsiktiga expansionsstrategi.

– Vi väljer att satsa här för att det är ett bra logistikläge med närhet både mot norra Sverige och Norge samt mot Polen. Det finns även många stordriftsfördelar med att samla lagerkapaciteten lokalt på ett ställe, säger koncernchef och huvudägare Karl-Johan Blank.

Beslutet var väntat säger Leif Bigsten.

– Men vad det betyder i förlängningen vet vi inte. Men just nu fortsätter transportvolymerna att öka.

Fler vill frakta

Terminalen vid Marjarp ägs av kommunen och är är en omlastningscentral, så kallad dryport för tågtransport till och från Göteborgs hamn.

Tågpendeln som går under benämningen Falköpingspendeln ägs och sköts av Schenker. Jula utgör basvolymen. Två andra stora aktörer som utnyttjar pendeln är Borga byggprofiler och Swedish match, men flera nya företag sägs vara på väg in.

För närvarande avgår pendeln en gång per dag fem dagar i veckan.

– I dag går det som ett halvtåg men ambitionen är att det blir ett heltåg redan efter semestern. Sedan kan man alltid utöka med fler dagar i veckan.

  • Rikard Jansson