28 apr 2014 06:00

23 jan 2015 15:43

Ställde ut examensarbeten

SMIDE: Elever visade upp smyckeskonst

Under fick den gamla kvarnen mitt i staden agera utställningssal åt guldsmideselevernas utställning I rörelse. Varje elev har skapat ett smycke under temat som bedöms av en jury och ska visa vad eleverna lärt sig.

Under två år har eleverna vid guldsmedsprogrammet på Lärcenter lärt sig allt om guld, dess egenskaper och hur ett vackert smycke skapas. Under våren har de arbetat hårt med att färdigställa sina examensarbeten.

– Vi i klassen fick välja ett tema för arbetena själva och vi valde I rörelse, berättar eleven Charlotte Lundell och får medhåll från Erika Fredriksson.

– Vi ville ha ett stort och abstrakt tema som alla kunde hitta sin egen tolkning på, menar Erika.

Olika kriterier

För att bli godkända har eleverna fått olika kriterier som ska det utformade smycket ska uppfylla.

– Juryn bedömer smycket utifrån inpassning, teknisk funktion, lödningar, yta och design, berättar Erika.

– Jag valde att göra ett halsband med ett lås som innefattar de olika delarna, säger Charlotte och visar låset som ser ut som en skalbagge som går att öppna.

Tid att fokusera

Både Charlotte och Erika har flyttat från sina hemstäder, Kristinehamn respektive Linköping för att gå utbildningen och tycker båda att de fått ut mycket av sin tid i Falköping.

– Vi känner ju inte så många här, så vi har ju blivit väldigt nära vänner i klassen och det har varit lätta att fokusera på skolan och lära oss så mycket som möjligt, säger de.

– Vi har ofta suttit på skolan sent på kvällarna för att bli klarar i tid, säger Erika.

Bildtext3: Ett smycke gjort av en gammal medaljong.

Under två år har eleverna vid guldsmedsprogrammet på Lärcenter lärt sig allt om guld, dess egenskaper och hur ett vackert smycke skapas. Under våren har de arbetat hårt med att färdigställa sina examensarbeten.

– Vi i klassen fick välja ett tema för arbetena själva och vi valde I rörelse, berättar eleven Charlotte Lundell och får medhåll från Erika Fredriksson.

– Vi ville ha ett stort och abstrakt tema som alla kunde hitta sin egen tolkning på, menar Erika.

Olika kriterier

För att bli godkända har eleverna fått olika kriterier som ska det utformade smycket ska uppfylla.

– Juryn bedömer smycket utifrån inpassning, teknisk funktion, lödningar, yta och design, berättar Erika.

– Jag valde att göra ett halsband med ett lås som innefattar de olika delarna, säger Charlotte och visar låset som ser ut som en skalbagge som går att öppna.

Tid att fokusera

Både Charlotte och Erika har flyttat från sina hemstäder, Kristinehamn respektive Linköping för att gå utbildningen och tycker båda att de fått ut mycket av sin tid i Falköping.

– Vi känner ju inte så många här, så vi har ju blivit väldigt nära vänner i klassen och det har varit lätta att fokusera på skolan och lära oss så mycket som möjligt, säger de.

– Vi har ofta suttit på skolan sent på kvällarna för att bli klarar i tid, säger Erika.

Bildtext3: Ett smycke gjort av en gammal medaljong.

  • Anna Leijon