06 maj 2014 17:01

23 jan 2015 15:43

Företagsamma elever grillades i Draknästet

När Draknästet kom till Handelsprogrammet testade eleverna vingarna på sina affärsideer, och visst ”flög” presentationerna.
– Ni har nivå på miljötänket, är långsiktiga och har större omtanke än vad vi sett tidigare, berömde Per Fritzson i juryn.

Tillsammans med Robert Kjellman som båda ingår i programrådet bedömde de sju vitt skilda affärsideer. Innan hade eleverna fått feedback från lärarna för att slipa argumenten.

Den första affärsidén som presenterades var lera som man formar själv och som kan bli bättre handgrepp till kameran eller skidstaven.

– Det är mer färgglatt än silvertejp, säger Christoffer Ågren.

– Produkten har många användningsområden, men ni får lägga mycket arbete på att demonstrera varan och priset är högt, säger Peter Fritzson.

Eventbolag

Ett eventbolag som ska anordna disco och event för grundskolelever i kommunen. Det vill tre elever i företaget Fix'n'Trix starta.

– Vi vill att eleverna ska ha lika roligt som hade i skolan, säger Alicia Lindqvist.

– Ni måste fundera över tidsåtgången så att ni lägger lika mycket tid var för att undvika dispyter, tipsar Robert Kjellman.

Ideella motiv

Två av grupperna vill att vinst från deras projekt ska gå till föreningar som driver sakfrågor. En av produkterna som presenterades var egentillverkade armband med budskapet ”dare to love”. Överskott ska gå till RFSL. Vinsten från försäljningen av överfallslarm ska å sin sida gå till Kvinnojourer.

– Det idella ligger mycket i tiden, men det får inte bli kärnan när man driver företag, säger Peter Fritzson.

Läraren Gerd Clenow gillar de ideella tankegångarna.

– Vi tror att det kan göra att de jobbar lite hårdare med sina ideer.

Tillsammans med Robert Kjellman som båda ingår i programrådet bedömde de sju vitt skilda affärsideer. Innan hade eleverna fått feedback från lärarna för att slipa argumenten.

Den första affärsidén som presenterades var lera som man formar själv och som kan bli bättre handgrepp till kameran eller skidstaven.

– Det är mer färgglatt än silvertejp, säger Christoffer Ågren.

– Produkten har många användningsområden, men ni får lägga mycket arbete på att demonstrera varan och priset är högt, säger Peter Fritzson.

Eventbolag

Ett eventbolag som ska anordna disco och event för grundskolelever i kommunen. Det vill tre elever i företaget Fix'n'Trix starta.

– Vi vill att eleverna ska ha lika roligt som hade i skolan, säger Alicia Lindqvist.

– Ni måste fundera över tidsåtgången så att ni lägger lika mycket tid var för att undvika dispyter, tipsar Robert Kjellman.

Ideella motiv

Två av grupperna vill att vinst från deras projekt ska gå till föreningar som driver sakfrågor. En av produkterna som presenterades var egentillverkade armband med budskapet ”dare to love”. Överskott ska gå till RFSL. Vinsten från försäljningen av överfallslarm ska å sin sida gå till Kvinnojourer.

– Det idella ligger mycket i tiden, men det får inte bli kärnan när man driver företag, säger Peter Fritzson.

Läraren Gerd Clenow gillar de ideella tankegångarna.

– Vi tror att det kan göra att de jobbar lite hårdare med sina ideer.

  • Rikard Jansson