16 maj 2014 06:00

23 jan 2015 15:44

"Vår uppdragsgivare har vågat bryta ny mark”

De har producerat kommunens reklamfilmer och två musikvideor till nya Ållebergsgymnasiet. Ekman&Winroth är den lokala byrån som fått uppdraget att sälja Falköping.

– Det handlar mer och mer om att kommunicera med rörlig media. Nu är det mer hur och i vilka format man ska använda, än att man ska göra det, säger Jens Winroth.

Att synas och ha en strategi för det är något som både han och kollegan Stefan Ekman brinner för. Nu har uppdraget varit att sälja in de något svårgreppbara kärnvärdena för Falköpings kommun, med resultatet ”upplev det goda livet i Falköping”. Filmerna innehåller glimtar från Odenbadet, Ekehagen och Malta Johannas marknad.

– I film finns inget facit, man får gå på känsla, säger Stefan.

Filer på nätet

Stefan Ekman är dokumentärfilmare i grunden och Jens Winroth har sysslat med skärmlösningar till företag och köpcenter, eller efterproduktion som Ekman uttrycker det. Därmed kompletterade de varandra bra och började samarbeta strax efter millennieskiftet. Den första filmen de gjorde tillsammans var faktiskt för Falköpings kommun och handlade då om turism som lanserades i dvd-format.

– Det har ändrats en del. Nu förtiden är det filer på nätet som gäller.

Tillbaka där de började

Sedan dess har de gjort alltifrån företagsfilmer till musikvideos. Och nu är de alltså tillbaka där de började ihop.

– Det har varit ett lyckokast. De känner våra värden, det lokala näringslivet och gör det med känsla, säger näringslivschefen Magnus Sundén.

– Kul att höra, då har vi uppnått ett förtroende. Vi är intresserade av människor och att hjälpa till, säger Stefan.

Röd tråd

När man gör uppdrag åt en offentlig aktör blir det viktigare att följa en röd tråd, anser båda.

– Många branscher har varit konservativa men håller på att luckras upp. Ju fler som får kunskaper om filmmediet desto fler följer efter, säger Stefan.

– Ållebergsgymnasiet till exempel vågade bryta ny mark med musikvideo, säger Jens.

Här samarbetade de med låtskrivaren Andreas Rickstrand och TV4. Målet var att locka fler att se hela musikvideon på Youtube.

Modernt och fräscht

– Nyckelorden var att det skulle kännas modernt och fräscht, säger Stefan.

De är glada över att de fick nytt förtroende genom uppföljaren.

– Det måste få ta tid, man kan inte nöta in ett koncept på kort tid, säger Jens.

Att det blir en snackis, antal visningar och fler elever till gymnasiet är några av sätten att mäta värdet av reklamen.

Vardagsnära miljöer och karaktärer är viktiga beståndsdelar i filmerna. Ett exempel är prästen Mats Löfving som gör reklam åt Falköpings mejeri, en av företagsproduktionerna.

– Det är viktigt att de som tittar kan identifiera sig med det de ser, något som griper tag i dem.

– Det handlar mer och mer om att kommunicera med rörlig media. Nu är det mer hur och i vilka format man ska använda, än att man ska göra det, säger Jens Winroth.

Att synas och ha en strategi för det är något som både han och kollegan Stefan Ekman brinner för. Nu har uppdraget varit att sälja in de något svårgreppbara kärnvärdena för Falköpings kommun, med resultatet ”upplev det goda livet i Falköping”. Filmerna innehåller glimtar från Odenbadet, Ekehagen och Malta Johannas marknad.

– I film finns inget facit, man får gå på känsla, säger Stefan.

Filer på nätet

Stefan Ekman är dokumentärfilmare i grunden och Jens Winroth har sysslat med skärmlösningar till företag och köpcenter, eller efterproduktion som Ekman uttrycker det. Därmed kompletterade de varandra bra och började samarbeta strax efter millennieskiftet. Den första filmen de gjorde tillsammans var faktiskt för Falköpings kommun och handlade då om turism som lanserades i dvd-format.

– Det har ändrats en del. Nu förtiden är det filer på nätet som gäller.

Tillbaka där de började

Sedan dess har de gjort alltifrån företagsfilmer till musikvideos. Och nu är de alltså tillbaka där de började ihop.

– Det har varit ett lyckokast. De känner våra värden, det lokala näringslivet och gör det med känsla, säger näringslivschefen Magnus Sundén.

– Kul att höra, då har vi uppnått ett förtroende. Vi är intresserade av människor och att hjälpa till, säger Stefan.

Röd tråd

När man gör uppdrag åt en offentlig aktör blir det viktigare att följa en röd tråd, anser båda.

– Många branscher har varit konservativa men håller på att luckras upp. Ju fler som får kunskaper om filmmediet desto fler följer efter, säger Stefan.

– Ållebergsgymnasiet till exempel vågade bryta ny mark med musikvideo, säger Jens.

Här samarbetade de med låtskrivaren Andreas Rickstrand och TV4. Målet var att locka fler att se hela musikvideon på Youtube.

Modernt och fräscht

– Nyckelorden var att det skulle kännas modernt och fräscht, säger Stefan.

De är glada över att de fick nytt förtroende genom uppföljaren.

– Det måste få ta tid, man kan inte nöta in ett koncept på kort tid, säger Jens.

Att det blir en snackis, antal visningar och fler elever till gymnasiet är några av sätten att mäta värdet av reklamen.

Vardagsnära miljöer och karaktärer är viktiga beståndsdelar i filmerna. Ett exempel är prästen Mats Löfving som gör reklam åt Falköpings mejeri, en av företagsproduktionerna.

– Det är viktigt att de som tittar kan identifiera sig med det de ser, något som griper tag i dem.

  • Rikard Jansson