22 maj 2014 18:00

23 jan 2015 15:44

Råd till småföretagare: "Var inte gratisbank"

Bli tuffare mot bankerna som företagare när du förhandlar låneräntan och se till att få in pengar från kunder snabbt. Det råder duon Mikael Carlsson och Mats Olsson från Modern ekonomi

Under torsdagen föreläste duon på företagarfrukosten på lärcenter.

– Under tiden som du sitter och väntar på pengar från kunderna är du gratis bank, påminde Mikael.

En slags passivitet som också har sin förklaring.

– Många företagare är så fast i sin kärnverksamhet att man bara hinner det, fortsätterhan.

Siffror kan vara tråkigt för många företagare, men påsar med kvitton rena godiset för den redovisare som med glädje ser till att papprena hamnar i pärmar och siffrorna i datorn där de ska. En tätare kontakt med denna hyllade yrkeskategori skulle vara att rekommendera, menar föreläsarna i en underhållande timma tillsammans med ett 60-tal åhörare.

– Redovisning visar hur duktig man är som företagare, det är inte bara för att göra revisorerna eller skatteverket nöjda.

Det mesta runt föreläsningen kom att handla om den ekonomiska aspekten av effektivitet. Företaget påpekade även stora vinster i att se över försäkringarna.

– Ofta är du större kund hos försäkringsbolaget än vad du tror.

Rådet är att samla alla hos ett bolag, till exempel företags-, pensions- sjuk-, bil- båt och villaförsäkring för att få ett bra erbjudanden. Att förhandla mot sina leverantörer är ett annat knep att få ner kostnaderna. I stället för att på förhand bestämma leveranspunkter kan ett alternativ vara att teckna ett ramavtal om årets leveranser där man gör avrop vid behov. Att låta personalen ha säsongsarbetstid kan också vara ett alternativ att fördela arbetet när det bäst behövs, men det ska förankras hos personalen, betonar Mikael.

Under torsdagen föreläste duon på företagarfrukosten på lärcenter.

– Under tiden som du sitter och väntar på pengar från kunderna är du gratis bank, påminde Mikael.

En slags passivitet som också har sin förklaring.

– Många företagare är så fast i sin kärnverksamhet att man bara hinner det, fortsätterhan.

Siffror kan vara tråkigt för många företagare, men påsar med kvitton rena godiset för den redovisare som med glädje ser till att papprena hamnar i pärmar och siffrorna i datorn där de ska. En tätare kontakt med denna hyllade yrkeskategori skulle vara att rekommendera, menar föreläsarna i en underhållande timma tillsammans med ett 60-tal åhörare.

– Redovisning visar hur duktig man är som företagare, det är inte bara för att göra revisorerna eller skatteverket nöjda.

Det mesta runt föreläsningen kom att handla om den ekonomiska aspekten av effektivitet. Företaget påpekade även stora vinster i att se över försäkringarna.

– Ofta är du större kund hos försäkringsbolaget än vad du tror.

Rådet är att samla alla hos ett bolag, till exempel företags-, pensions- sjuk-, bil- båt och villaförsäkring för att få ett bra erbjudanden. Att förhandla mot sina leverantörer är ett annat knep att få ner kostnaderna. I stället för att på förhand bestämma leveranspunkter kan ett alternativ vara att teckna ett ramavtal om årets leveranser där man gör avrop vid behov. Att låta personalen ha säsongsarbetstid kan också vara ett alternativ att fördela arbetet när det bäst behövs, men det ska förankras hos personalen, betonar Mikael.

  • Rikard Jansson