17 jul 2014 15:40

23 jan 2015 15:47

Celebert besök på flygplatsen

40-talaren "Daisy" landade

Under andra världskriget blev flygplanen av modellen DC-3 mycket populära. Det är ett av världens driftsäkraste plan och efter kriget konverterades många av planen till vanliga trafikflyg. Det tillverkades cirka 16000 plan, runt 400 är fortfarande i kommersiell drift.

I tisdags fick Falköpings flygplats äran att ta emot den 70-åriga veteranen Fridtjof Viking med smeknamnet ”Daisy”. Ett plan som verkligen inte legat på latsidan och har en imponerande historia.

DC-3an med serienummer 13883 föddes på Long Beach i Kalifornien mitt under brinnande världskrig 1943 och levererades till US Airforce i oktober samma år. Hon sattes direkt i strid i Algeriet och togs efter kriget upp som trafikflyg i Kanada. 1948 kom hon i linjetrafik i Norska SAS och fick namnet ”Fridtjof Viking”. 1957 såldes hon till svenska ABD och flög med registreringen SE-CFP.

Hon hamnade sedan som plan nummer 76 i Svenska flygvapnet tills hon slutligen såldes privat 1982 till Ingemar Wärme och Jimmie Berglund för 80 000 kronor. De driver föreningen Flygande veteraner, som nu åker Sverige runt och förevisar bland annat denna skönhet som 1986 fick smeknamnet ”Daisy”.

Planet får inte längre användas för kommersiell linjetrafik men medlemmar får åka med till självkostnadspris. Daisy är i toppskick och man vårdar det som ett barn.

Det finns fortfarande delar att få tag i även om man får ha stort tålamod med vissa detaljer.

– Allting är 40-tal och det är oerhört spartanskt i cockpit men funktionaliteten är ypperlig och det är en fröjd att få flyga Fridtjof Viking, säger Kjell Nordström som är pilot och som sedan 1961 flugit över 130 olika flygplan under sin tid på bland annat flygvapnet och som testpilot åt Saab.

I tisdags fick Falköpings flygplats äran att ta emot den 70-åriga veteranen Fridtjof Viking med smeknamnet ”Daisy”. Ett plan som verkligen inte legat på latsidan och har en imponerande historia.

DC-3an med serienummer 13883 föddes på Long Beach i Kalifornien mitt under brinnande världskrig 1943 och levererades till US Airforce i oktober samma år. Hon sattes direkt i strid i Algeriet och togs efter kriget upp som trafikflyg i Kanada. 1948 kom hon i linjetrafik i Norska SAS och fick namnet ”Fridtjof Viking”. 1957 såldes hon till svenska ABD och flög med registreringen SE-CFP.

Hon hamnade sedan som plan nummer 76 i Svenska flygvapnet tills hon slutligen såldes privat 1982 till Ingemar Wärme och Jimmie Berglund för 80 000 kronor. De driver föreningen Flygande veteraner, som nu åker Sverige runt och förevisar bland annat denna skönhet som 1986 fick smeknamnet ”Daisy”.

Planet får inte längre användas för kommersiell linjetrafik men medlemmar får åka med till självkostnadspris. Daisy är i toppskick och man vårdar det som ett barn.

Det finns fortfarande delar att få tag i även om man får ha stort tålamod med vissa detaljer.

– Allting är 40-tal och det är oerhört spartanskt i cockpit men funktionaliteten är ypperlig och det är en fröjd att få flyga Fridtjof Viking, säger Kjell Nordström som är pilot och som sedan 1961 flugit över 130 olika flygplan under sin tid på bland annat flygvapnet och som testpilot åt Saab.

  • Robet Löfgren