20 jul 2014 16:20

23 jan 2015 15:47

Camilla tränar för att orka sitta still

ODENSBERG: Börjar dagen med löpning och styrka

Alla har en kvart om dagen för att träna. Det gäller bara att hitta den kvarten. För Camilla Dahlström i Odensberg fungerar det bäst att träna före jobbet.

Det är torsdag morgon och uret visar kvart i sex när Camilla Dahlström ger sig ut på sin uppvärmningsrunda i Odensberg.

– Jag började träna för drygt två år sedan. Jag har ett kontorsjobb och hade ont i nacken och axlarna. Jag behövde göra något för att slippa framtida besvär. Jag tränar enbart för att stärka kroppen för att orka sitta still.

Via en kollega fick hon tips om en personlig tränare som har träning på nätet.

– Jag använde mig av hennes program i drygt ett år, det kom nya övningar varje vecka.

Fyra gånger i veckan

Det var fyra övningar för fyra muskelgrupper fördelat på fyra varv och det körde hon fyra gånger i veckan. Det är 45 sekunder på varje övning med tio sekunders paus emellan.

– Sammanlagt tog det ungefär en kvart. 16,5 med paus. Det och så tio minuters uppvärmning på min crosstrainer. Jag kände att jag byggde upp muskler ganska så snabbt på kort tid.

Ont i nacken och axlarna har hon inte heller längre.

– Ganska så snabbt blev jag några centimeter smalare kring midjan, så det var en positiv bieffekt.

Alla har en kvart

Camilla Dahlström kör fortfarande samma upplägg men hon har utökat det något. En gång i veckan varvar hon med ett pass med hantlar och så har hon ökat sin löpträning.

– På sommaren springer jag som uppvärmning i tio-tjugo minuter. Jag har fått upp tempot så jag kan springa lite längre. Det tar 18 minuter fram och tillbaka till Sjötorpasjön i Odensberg, jag slog rekord i tisdags. Det är otroligt vackert där på morgonen kan jag säga.

I våras tränade hon enligt Paolo Robertos ”En kvart om dagen” och det gjorde hon tillsammans med ett lag på jobbet.

– Man har alltid den kvarten. Men man måste få in den som rutin i vardagen. Annars hittar man alltid ursäkter.

Hur kommer det sig att du tränar på morgonen?

– Jag kom fram till att det var enda tiden jag hade för att hinna med. På eftermiddagen är det barnens aktiviteter, vardagssysslor och allt annat. I början tränade jag klockan halv sex, nu börjar jag mellan kvart i sex och sex.

Hoppar du alltid ur sängen med ett ”Ja, nu är det dags att träna?”

– Näe! Åh vad skönt det hade varit att sova längre, tänker jag. Jag är morgontrött egentligen.

Vad får dig att gå upp?

– Jag har kommit in i det. Det är skönt efteråt när det är gjort. Jag är klar för dagen och har inget dåligt samvete på kvällen.

Hur tänker du gå vidare med din träning?

– Det jag känner nu är att jag vill hitta nya övningar, variera mig lite i övningarna jag har. Jag vill bygga mer muskler.

Klockan är nu tjugo över sex. Camilla Dahlström är klar med sin träning. Den tog drygt en halvtimma. Väl investerad tid anser hon. Nu väntar dusch och frukost.

– Hela kylskåpet är fullt med ägg. Jag är ingen frukostmänniska, men jag har insett att jag måste äta när jag tränat. Antingen gör jag det hemma eller på jobbet.

Det är torsdag morgon och uret visar kvart i sex när Camilla Dahlström ger sig ut på sin uppvärmningsrunda i Odensberg.

– Jag började träna för drygt två år sedan. Jag har ett kontorsjobb och hade ont i nacken och axlarna. Jag behövde göra något för att slippa framtida besvär. Jag tränar enbart för att stärka kroppen för att orka sitta still.

Via en kollega fick hon tips om en personlig tränare som har träning på nätet.

– Jag använde mig av hennes program i drygt ett år, det kom nya övningar varje vecka.

Fyra gånger i veckan

Det var fyra övningar för fyra muskelgrupper fördelat på fyra varv och det körde hon fyra gånger i veckan. Det är 45 sekunder på varje övning med tio sekunders paus emellan.

– Sammanlagt tog det ungefär en kvart. 16,5 med paus. Det och så tio minuters uppvärmning på min crosstrainer. Jag kände att jag byggde upp muskler ganska så snabbt på kort tid.

Ont i nacken och axlarna har hon inte heller längre.

– Ganska så snabbt blev jag några centimeter smalare kring midjan, så det var en positiv bieffekt.

Alla har en kvart

Camilla Dahlström kör fortfarande samma upplägg men hon har utökat det något. En gång i veckan varvar hon med ett pass med hantlar och så har hon ökat sin löpträning.

– På sommaren springer jag som uppvärmning i tio-tjugo minuter. Jag har fått upp tempot så jag kan springa lite längre. Det tar 18 minuter fram och tillbaka till Sjötorpasjön i Odensberg, jag slog rekord i tisdags. Det är otroligt vackert där på morgonen kan jag säga.

I våras tränade hon enligt Paolo Robertos ”En kvart om dagen” och det gjorde hon tillsammans med ett lag på jobbet.

– Man har alltid den kvarten. Men man måste få in den som rutin i vardagen. Annars hittar man alltid ursäkter.

Hur kommer det sig att du tränar på morgonen?

– Jag kom fram till att det var enda tiden jag hade för att hinna med. På eftermiddagen är det barnens aktiviteter, vardagssysslor och allt annat. I början tränade jag klockan halv sex, nu börjar jag mellan kvart i sex och sex.

Hoppar du alltid ur sängen med ett ”Ja, nu är det dags att träna?”

– Näe! Åh vad skönt det hade varit att sova längre, tänker jag. Jag är morgontrött egentligen.

Vad får dig att gå upp?

– Jag har kommit in i det. Det är skönt efteråt när det är gjort. Jag är klar för dagen och har inget dåligt samvete på kvällen.

Hur tänker du gå vidare med din träning?

– Det jag känner nu är att jag vill hitta nya övningar, variera mig lite i övningarna jag har. Jag vill bygga mer muskler.

Klockan är nu tjugo över sex. Camilla Dahlström är klar med sin träning. Den tog drygt en halvtimma. Väl investerad tid anser hon. Nu väntar dusch och frukost.

– Hela kylskåpet är fullt med ägg. Jag är ingen frukostmänniska, men jag har insett att jag måste äta när jag tränat. Antingen gör jag det hemma eller på jobbet.