05 sep 2014 14:16

23 jan 2015 15:49

40 år med förskolan Fyren

Förskolan Fyren firar 40 år med öppet hus för allmänheten den 16 september. Fyra förskollärare ser tillbaka på sina år på jobbet.
– Vi har en fin gemenskap här, vi stöttar varandra och har roligt ihop, säger Kristina Jonsson.

Det började med en avdelning med 15 barn i 3-5 årsåldern. 40 år senare har förskolan sex avdelningar med mellan 20-25 barn per avdelning. Skolan var en av de första som certifierades med Grön flagg, ett arbete som nu mer kallas hållbar utveckling.

Den viktigaste milstolpen är troligtvis renoveringen och tillbyggnaden 2008-2009 Ett nytt tillagningskök, ergonomianpassning och en sluss med grovrengöring var välkomna nyheter. Den digitala utvecklingen möts med surfplattor och digitala fotoramar.

– Vi försöker att inte spela spel på plattorna utan i stället använda dem till att söka kunskap och språkutveckling, säger Maria Brunstedt.

Tydligare läroplaner är också en stor förändring.

– Det är ett annat fokus på lärande nu, men man lär sig mycket på lek också, det måste man komma ihåg, säger Carina Lindström som började som förskollärare 1978.

Sedan starten har öppettiderna förlängts. Förr var det vanligare med dagmammor vilket förklarar färre barn i starten. I förskolan gick en del barn bara halva dagar.

– Nu är det fler föräldrar som jobbar heltid. Halvtidsbarn existerar inte i dag, säger Anneli Moberg.

En annan trend är att föräldrar har mer inflytande och delaktiget.

I februari öppnade den sjätte avdelningen startat i GD-hallen.

– Nu har vi tvingats sätta stopp för fler.

Det började med en avdelning med 15 barn i 3-5 årsåldern. 40 år senare har förskolan sex avdelningar med mellan 20-25 barn per avdelning. Skolan var en av de första som certifierades med Grön flagg, ett arbete som nu mer kallas hållbar utveckling.

Den viktigaste milstolpen är troligtvis renoveringen och tillbyggnaden 2008-2009 Ett nytt tillagningskök, ergonomianpassning och en sluss med grovrengöring var välkomna nyheter. Den digitala utvecklingen möts med surfplattor och digitala fotoramar.

– Vi försöker att inte spela spel på plattorna utan i stället använda dem till att söka kunskap och språkutveckling, säger Maria Brunstedt.

Tydligare läroplaner är också en stor förändring.

– Det är ett annat fokus på lärande nu, men man lär sig mycket på lek också, det måste man komma ihåg, säger Carina Lindström som började som förskollärare 1978.

Sedan starten har öppettiderna förlängts. Förr var det vanligare med dagmammor vilket förklarar färre barn i starten. I förskolan gick en del barn bara halva dagar.

– Nu är det fler föräldrar som jobbar heltid. Halvtidsbarn existerar inte i dag, säger Anneli Moberg.

En annan trend är att föräldrar har mer inflytande och delaktiget.

I februari öppnade den sjätte avdelningen startat i GD-hallen.

– Nu har vi tvingats sätta stopp för fler.

  • Rikard Jansson