20 sep 2014 08:00

07 jan 2015 10:19

Kommunen köper rådgivning till årsskiftet

Trots att tjänsten som konsumentvägledare i kommunen är vakant erbjuds nu ändå allmänheten gratis rådgivning.

Falköpings kommun har slutit avtal med KonsumentCentrum som, fram till årsskiftet, ska bedriva kostnadsfri och opartisk konsumentrådgivning till kommuninvånarna.

KonsumentCentrum är en del av Sveriges Konsumenter som i sin tur är en ideell paraplyorganisation för ett 30-tal medlemsorganisationer.

En tjänst blev 1,5

– Detta är en av politikerna prioriterad fråga, säger kommunikationschef Pascal Tshibanda till SLA.

– Falköping har också varit en bra och duktig kommun på just dessa frågor.

Den tidigare gemensamma tjänsten för konsumentvägledning och skuldsanering är nu uppdelad på 1,5 tjänst.

– Det är en heltid som arbetar med skuldsanering och som redan är tillsatt och en halvtid för konsumentrådgivning som är vakant men som vi hoppas ska vara tillsatt vid årsskiftet.

– Vi ser det som viktigt att även under vakansen kunna erbjuda människor råd och hjälp.

Juridik och klagomål

Tre dagar i veckan erbjuds nu Falköpings konsumenter att via telefon och e-post få information om sina rättigheter och skyldigheter, köp och avtal, garanti, bytesrätt, öppet köp, ångerrätt och distansavtal.

Konsumentrådgivningen erbjuder även hjälp om man som konsument är missnöjd med en vara eller tjänst eller upplever att annonseringen varit vilseledande.

Efter årsskiftet ska konsumentrådgivningen i Falköping via telefon och e-post utvärderas.

Falköpings kommun har slutit avtal med KonsumentCentrum som, fram till årsskiftet, ska bedriva kostnadsfri och opartisk konsumentrådgivning till kommuninvånarna.

KonsumentCentrum är en del av Sveriges Konsumenter som i sin tur är en ideell paraplyorganisation för ett 30-tal medlemsorganisationer.

En tjänst blev 1,5

– Detta är en av politikerna prioriterad fråga, säger kommunikationschef Pascal Tshibanda till SLA.

– Falköping har också varit en bra och duktig kommun på just dessa frågor.

Den tidigare gemensamma tjänsten för konsumentvägledning och skuldsanering är nu uppdelad på 1,5 tjänst.

– Det är en heltid som arbetar med skuldsanering och som redan är tillsatt och en halvtid för konsumentrådgivning som är vakant men som vi hoppas ska vara tillsatt vid årsskiftet.

– Vi ser det som viktigt att även under vakansen kunna erbjuda människor råd och hjälp.

Juridik och klagomål

Tre dagar i veckan erbjuds nu Falköpings konsumenter att via telefon och e-post få information om sina rättigheter och skyldigheter, köp och avtal, garanti, bytesrätt, öppet köp, ångerrätt och distansavtal.

Konsumentrådgivningen erbjuder även hjälp om man som konsument är missnöjd med en vara eller tjänst eller upplever att annonseringen varit vilseledande.

Efter årsskiftet ska konsumentrådgivningen i Falköping via telefon och e-post utvärderas.

  • Lars Berthilsson