11 okt 2014 14:46

23 jan 2015 15:52

Danska turister ska lockas till Falköping

MARKNADSFÖRING:

En halv miljon danskar åker årligen på skidsemester. För att marknadsföra Falköping som besöksmål deltog kommunen och Falköpings Alpin nyligen vid en stor skidmässa i Århus.

Falköpings skidanläggning som destination fanns med i ett stort Sverigetält på mässan där flera andra svenska anläggningar också deltog, bland annat Hovfjället, Kläppen, Lapland Resorts, Mullsjö, Skistar Sälen, Stöten och Ulricehamn.

70 ton snö

Enligt arrangören av skidmässan SkiEvent i danska Århus kom det cirka 35 000 besökare och de fick information om skidanläggningar och skidklubbar i Sverige, Norge, Danmark och Österrike.

Besökarna fick också uppleva riktig snö. Cirka 70 ton snö hade transporterats direkt från Sölden i Österrike. Av snön byggdes en liten pist för freestyleåkare, ett längdskidspår, en skidkarusell och en pulkabacke.

Första gången på plats

Eventet var en del av ett större kampanjsamarbete med Visit Sweden och Västsvenska Turistrådet för att profilera vintern i Sverige mot danskarna.

Danskarnas intresse för skidåkning är mycket stort. Varje år åker cirka 500 000 danskar på skidsemester.

– Det är fjärde året som Falköping deltar i denna kampanj, men första gången vi finns på plats i Århus, säger Stig Dahlberg från Falköping Alpin i ett pressmeddelande.

Bakom satsningen i Falköping står Falköping Nu, Falköping Alpin, Mössebergs Camping & Stugby, Bytt & Nytt och Falköpings kommun.

Falköpings skidanläggning som destination fanns med i ett stort Sverigetält på mässan där flera andra svenska anläggningar också deltog, bland annat Hovfjället, Kläppen, Lapland Resorts, Mullsjö, Skistar Sälen, Stöten och Ulricehamn.

70 ton snö

Enligt arrangören av skidmässan SkiEvent i danska Århus kom det cirka 35 000 besökare och de fick information om skidanläggningar och skidklubbar i Sverige, Norge, Danmark och Österrike.

Besökarna fick också uppleva riktig snö. Cirka 70 ton snö hade transporterats direkt från Sölden i Österrike. Av snön byggdes en liten pist för freestyleåkare, ett längdskidspår, en skidkarusell och en pulkabacke.

Första gången på plats

Eventet var en del av ett större kampanjsamarbete med Visit Sweden och Västsvenska Turistrådet för att profilera vintern i Sverige mot danskarna.

Danskarnas intresse för skidåkning är mycket stort. Varje år åker cirka 500 000 danskar på skidsemester.

– Det är fjärde året som Falköping deltar i denna kampanj, men första gången vi finns på plats i Århus, säger Stig Dahlberg från Falköping Alpin i ett pressmeddelande.

Bakom satsningen i Falköping står Falköping Nu, Falköping Alpin, Mössebergs Camping & Stugby, Bytt & Nytt och Falköpings kommun.

  • Lars Berthilsson