30 okt 2014 15:30

23 jan 2015 15:53

Foto: Rikard Jansson

Fastighetsägaren tvingas ställa krav mot kommunen

Det godståg som kraschade rakt in i en fastighet på Brogärdesområdet för en månad sedan kunde till slut bärgas under torsdagen.
– Det här är ingen vardagsolycka, säger Tomas Berg, som är infrastrukturförvaltare på kommunen.

Med hjälp av två stora kranar lyftes den 78 ton tunga vagnen upp på spåret igen. Anders Neüman som äger fastigheten var tidigt uppe och förberedde för lyftet. Bland annat har ett stort hål sågats upp i taket och det kvarvarande stagats upp. Det krävdes två kranar och eftersom det dröjde innan den andra kom på plats så var vagnen uppe på spåret först vid 13.30 tiden.

Uppgörelse

I tisdags inspekterade kommunens försäkringsbolag och CFI Cargos försäkringsbolag skadorna och träffade en uppgörelse om hur kostnaderna ska fördelas.

Kostnaderna för bärgningen stannar på CFI Cargos försäkringsbolag Cunningham & Lindsay medan kommunens försäkringsbolag Protector ska ta kostnader på skadede spår och fastigheten. Detta betydde samtidigt grönt ljus för bärgning. Trots det så är saken ännu inte löst för Anders Neüman.

– Den är mycket kostnader för arbete som inte kommit med, ett par miljoner kronor.

Tomas Berg från kommunen var med vid bärgningen. Han säger att Neüman får föra logg på allt och därefter ställa dessa krav mot "järnvägen" som i det här fallet är kommunen som äger spåren och ska skydda att tredje part lider skada.

Tre månaders utredning

Tomas bedömning är att olycksutredningen kommer att ta tre månader och en slutlig reglering av kostnaderna kan ske först då.

– Vi (kommunen) har också krav att få våra kostnader täckte eftersom spår och stoppbockar gått sönder.

Godståget med 29 vagnar som körde in i fastigheten sen på kvällen den 24 september vägde 1400 ton och forcerade enkelt stoppblocken. Att olyckan kunde inträffa berodde på ett kommunikationsfel. Ett telefonsamtal mellan lokförare och signalist bröts och att godståget bromsades för sent. Nu är frågan hur liknande olyckor kan inträffa i framtiden. Tomas Berg pratar om en flera meter djup cementkoloss för att kunna stoppa liknande krafter.

Anders Neüman som har sin byggfirma i fastigheten byggde den för 25 år sedan och tillkom innan spåren som slutar alldeles utanför anlades.

Oklart med åtgärder

Om spåren kommer att kortas eller ledas om kan inte Tomas svara på i dag. "Vi är inte där än".

Hur ska ni se till att det inte händer igen?

– Vi får se vilka rekommendationer på åtgärder som utredningen ger.

Kommer ni att följa dem?

– Vi kommer att kontakta våra konsulter då,

Nu ska den bärgade godsvagnen lagas av BS mekaniska medan fastigheten i stort sett måste byggas upp på nytt.

Med hjälp av två stora kranar lyftes den 78 ton tunga vagnen upp på spåret igen. Anders Neüman som äger fastigheten var tidigt uppe och förberedde för lyftet. Bland annat har ett stort hål sågats upp i taket och det kvarvarande stagats upp. Det krävdes två kranar och eftersom det dröjde innan den andra kom på plats så var vagnen uppe på spåret först vid 13.30 tiden.

Uppgörelse

I tisdags inspekterade kommunens försäkringsbolag och CFI Cargos försäkringsbolag skadorna och träffade en uppgörelse om hur kostnaderna ska fördelas.

Kostnaderna för bärgningen stannar på CFI Cargos försäkringsbolag Cunningham & Lindsay medan kommunens försäkringsbolag Protector ska ta kostnader på skadede spår och fastigheten. Detta betydde samtidigt grönt ljus för bärgning. Trots det så är saken ännu inte löst för Anders Neüman.

– Den är mycket kostnader för arbete som inte kommit med, ett par miljoner kronor.

Tomas Berg från kommunen var med vid bärgningen. Han säger att Neüman får föra logg på allt och därefter ställa dessa krav mot "järnvägen" som i det här fallet är kommunen som äger spåren och ska skydda att tredje part lider skada.

Tre månaders utredning

Tomas bedömning är att olycksutredningen kommer att ta tre månader och en slutlig reglering av kostnaderna kan ske först då.

– Vi (kommunen) har också krav att få våra kostnader täckte eftersom spår och stoppbockar gått sönder.

Godståget med 29 vagnar som körde in i fastigheten sen på kvällen den 24 september vägde 1400 ton och forcerade enkelt stoppblocken. Att olyckan kunde inträffa berodde på ett kommunikationsfel. Ett telefonsamtal mellan lokförare och signalist bröts och att godståget bromsades för sent. Nu är frågan hur liknande olyckor kan inträffa i framtiden. Tomas Berg pratar om en flera meter djup cementkoloss för att kunna stoppa liknande krafter.

Anders Neüman som har sin byggfirma i fastigheten byggde den för 25 år sedan och tillkom innan spåren som slutar alldeles utanför anlades.

Oklart med åtgärder

Om spåren kommer att kortas eller ledas om kan inte Tomas svara på i dag. "Vi är inte där än".

Hur ska ni se till att det inte händer igen?

– Vi får se vilka rekommendationer på åtgärder som utredningen ger.

Kommer ni att följa dem?

– Vi kommer att kontakta våra konsulter då,

Nu ska den bärgade godsvagnen lagas av BS mekaniska medan fastigheten i stort sett måste byggas upp på nytt.

  • Rikard Jansson