19 nov 2014 16:45

23 jan 2015 15:54

Falköping satsar på egen play-kanal

Informationsavdelningen på Falköpings kommun har lanserat en egen webb-tv i veckan i samarbete med produktionsbolaget Ekman&Winroth.
– Vi vill föra politiken närmare medborgarna, säger kommunikationschef Pascal Tshibanda.

Satsningen är ett eget initiativ från tjänstemännen.

– Vi måste bli bättre på att använda oss av rörlig bild eftersom det är ett så kraftfullt verktyg. Jag har själv jobbat med det tidigare. Sociala medier har exploderat senaste tiden, inte minst youtube.

Kommuninvånare ska kunna föjla kommunpolitiken och de olika verksamheterna. Tidigare har kommunen sänt live från fullmäktigemötena.

Värdegrund

De första klippen som nu lagts ut är en film om kommunens värdegrund, cittaslow, information om näringslivsarbetet och integrationsprojektet Connect.

Produktionsbolag

Den tekniska plattformen är utvecklad av Falköpingsföretaget Ekman & Winroth AB som har fått möjlighet att testa det i skarpt läge.

Under nästa år går satsningen på play-kanalen på mer än 100 000 kronor.

– Men vi har omfördelat medel inom vår ram.

Finns det en politisk samsyn runt satsningen?

– Alla reaktioner jag har fått är positiva och kollegor på andra kommuner är nyfikna på satsningen. Jag tror att alla förstår att det är framtidens sätt att kommunicera med medborgarna på.

Moderatkritik

Ed Kahrs, M, tidigare kritisk till kommunalt informationsmaterial varnar.

– Det får inte bli en propagandakanal för sittande majorietet.

Satsningen är ett eget initiativ från tjänstemännen.

– Vi måste bli bättre på att använda oss av rörlig bild eftersom det är ett så kraftfullt verktyg. Jag har själv jobbat med det tidigare. Sociala medier har exploderat senaste tiden, inte minst youtube.

Kommuninvånare ska kunna föjla kommunpolitiken och de olika verksamheterna. Tidigare har kommunen sänt live från fullmäktigemötena.

Värdegrund

De första klippen som nu lagts ut är en film om kommunens värdegrund, cittaslow, information om näringslivsarbetet och integrationsprojektet Connect.

Produktionsbolag

Den tekniska plattformen är utvecklad av Falköpingsföretaget Ekman & Winroth AB som har fått möjlighet att testa det i skarpt läge.

Under nästa år går satsningen på play-kanalen på mer än 100 000 kronor.

– Men vi har omfördelat medel inom vår ram.

Finns det en politisk samsyn runt satsningen?

– Alla reaktioner jag har fått är positiva och kollegor på andra kommuner är nyfikna på satsningen. Jag tror att alla förstår att det är framtidens sätt att kommunicera med medborgarna på.

Moderatkritik

Ed Kahrs, M, tidigare kritisk till kommunalt informationsmaterial varnar.

– Det får inte bli en propagandakanal för sittande majorietet.

  • Rikard Jansson

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.