14 jan 2015 06:00

23 jan 2015 15:56

Informatörer lotsar rätt under hissbyte

Nu har arbetet med att byta ut hissarna vid järnvägsstationen i Falköping inletts. På tisdag eftermiddag fanns Västtrafiks informatörer för att bistå resenärer i trapphusen.

– Vi hjälper till med väskor och barnvagnar, säger Kristoffer Andersson.

– Egentligen ska vi bara göra det åt Västtrafiks resenärer men hjälper förstås även de som åker med SJ och Tågab.

Men de får bara bära 20 kilo och därför blir det svårt att hjälpa rullstolsbundna. All tågpersonal ska ha fått information att de inte ska släppa av personer i rullstol på perrongen utan att först ha säkrat att de får hjälp på plats. Trafikverket rekommenderar på information vid hissarna att de i stället åker till närliggande station och beställer taxi.

– Skickar man in kvittot ersätter vi resan, säger Helena Johansson, stationsvärd genom Trafikverket.

Det är mekaniken i hissarna som ska bytas ut och ska bli lite snabbare och driftssäkrare. Hissreparatörerna från Vinga hiss, Göteborg, påbörjade arbetet under gårdagen.

Sista hissturen

De som troligtvis tog sista hissturen innan reparationen drog i gång var Jennie och Linnéa Dehlén med Molly och Wilma.

– Kommer man själv med barnen blir det lite krångligt om man ska bära upp barnen och sedan vagnen. Då får man vara snab, funderar Jennie.

Men det var innan Västtrafiks informatörer kom på plats. Dock fanns det inte något riktigt svar på hur de som byter i Falköping och är rullstolsbundna ska göra. Hamnar man ändå där så ser informatörerna till att ingen lämnas ensam på perrongen.

– Då ringer vi upp SJ eller taxi för att lösa problemet. Ska man vidare kan man få ta nästa tåg som går från samma perrong. Kunden ska inte behöva bli orolig att de blir fast här, säger Kristoffer Andersson.

Hissreparationerna pågår till vecka 21. Informatörerna finns på plats veckan ut innan en utvärdering ska göras. Under onsdagen skulle även Trafikverket ha ett uppföljningsmöte enligt Helena Johansson. Tyvärr står det fel telefonnummer på hissarna till henne. 010-1243613 är rätt nummer. Trafikverkets kundtjänst kan man nå vid akuta problem: 0771-921921.

– Vi hjälper till med väskor och barnvagnar, säger Kristoffer Andersson.

– Egentligen ska vi bara göra det åt Västtrafiks resenärer men hjälper förstås även de som åker med SJ och Tågab.

Men de får bara bära 20 kilo och därför blir det svårt att hjälpa rullstolsbundna. All tågpersonal ska ha fått information att de inte ska släppa av personer i rullstol på perrongen utan att först ha säkrat att de får hjälp på plats. Trafikverket rekommenderar på information vid hissarna att de i stället åker till närliggande station och beställer taxi.

– Skickar man in kvittot ersätter vi resan, säger Helena Johansson, stationsvärd genom Trafikverket.

Det är mekaniken i hissarna som ska bytas ut och ska bli lite snabbare och driftssäkrare. Hissreparatörerna från Vinga hiss, Göteborg, påbörjade arbetet under gårdagen.

Sista hissturen

De som troligtvis tog sista hissturen innan reparationen drog i gång var Jennie och Linnéa Dehlén med Molly och Wilma.

– Kommer man själv med barnen blir det lite krångligt om man ska bära upp barnen och sedan vagnen. Då får man vara snab, funderar Jennie.

Men det var innan Västtrafiks informatörer kom på plats. Dock fanns det inte något riktigt svar på hur de som byter i Falköping och är rullstolsbundna ska göra. Hamnar man ändå där så ser informatörerna till att ingen lämnas ensam på perrongen.

– Då ringer vi upp SJ eller taxi för att lösa problemet. Ska man vidare kan man få ta nästa tåg som går från samma perrong. Kunden ska inte behöva bli orolig att de blir fast här, säger Kristoffer Andersson.

Hissreparationerna pågår till vecka 21. Informatörerna finns på plats veckan ut innan en utvärdering ska göras. Under onsdagen skulle även Trafikverket ha ett uppföljningsmöte enligt Helena Johansson. Tyvärr står det fel telefonnummer på hissarna till henne. 010-1243613 är rätt nummer. Trafikverkets kundtjänst kan man nå vid akuta problem: 0771-921921.

  • Rikard Jansson