21 jan 2015 14:46

23 jan 2015 15:57

Smarta lekplatser skapas på Dalénium

Sjätteklassare deltar i Uppdrag 05

För åttonde gången arrangerar Dalénium just nu Uppdrag 05. Under två veckor besöker sjätteklassare från hela kommunen Stenstorp för att skapa smarta handikapplösningar i miniatyrskala.

Under två veckor har det varit liv och rörelse i högt tempo på Dalénium när kommunens alla sjätteklassare funnits på plats för att delta i utmaningen Uppdrag 05.

– Utmaningen går ut på att en uppdragsgivare har ett problem och ungdomarnas uppgift är att lösa det, berättar Per-Olof Blad som arbetar på Dalénium.

Uppgift att lösa

Eleverna får fem timmar på sig att utveckla en praktisk lösning och i år kommer lösningarna visas upp för handikapprådet i Falköping.

– Uppgiften i år var att skapa en modell av en handikappanpassad lekplats, säger Per-Olof.

Bestämma själva

Eleverna får börja med att se en kort film på en minut som visar en rullstolsburen pojke som vill leka på en lekplats.

– Utifrån den filmen får eleverna själva bestämma vilka attraktioner som ska finnas med på lekplatsen och hur de ska fungera, förklarar Blad.

Fantastiska saker

Till sin hjälp har de material som wellpapp, ståltrådar, plast, papper och pasta.

– I stort sett är det skärp som de gör helt fantastiska saker med, menar Per-Olof.

Bord utan bänk

Ett av lagen består av Ellinor Svensson, Arta Abazi, Ida Liberg och Emma Hämäläinen som bland annat skapat ett handikappanpassat picknickbord.

– På ena sidan är det en vanlig bänk men på andra sidan är det tomt för att det ska vara lätt att köra intill med en rullstol, förklarar Emma.

– I sandlådan så har vi två små plattor som fungerar som en hiss, de kan man ställa rullstolar på och sänka ner i marken så att även de barnen kan leka med sanden, berättar Ida.

Under två veckor har det varit liv och rörelse i högt tempo på Dalénium när kommunens alla sjätteklassare funnits på plats för att delta i utmaningen Uppdrag 05.

– Utmaningen går ut på att en uppdragsgivare har ett problem och ungdomarnas uppgift är att lösa det, berättar Per-Olof Blad som arbetar på Dalénium.

Uppgift att lösa

Eleverna får fem timmar på sig att utveckla en praktisk lösning och i år kommer lösningarna visas upp för handikapprådet i Falköping.

– Uppgiften i år var att skapa en modell av en handikappanpassad lekplats, säger Per-Olof.

Bestämma själva

Eleverna får börja med att se en kort film på en minut som visar en rullstolsburen pojke som vill leka på en lekplats.

– Utifrån den filmen får eleverna själva bestämma vilka attraktioner som ska finnas med på lekplatsen och hur de ska fungera, förklarar Blad.

Fantastiska saker

Till sin hjälp har de material som wellpapp, ståltrådar, plast, papper och pasta.

– I stort sett är det skärp som de gör helt fantastiska saker med, menar Per-Olof.

Bord utan bänk

Ett av lagen består av Ellinor Svensson, Arta Abazi, Ida Liberg och Emma Hämäläinen som bland annat skapat ett handikappanpassat picknickbord.

– På ena sidan är det en vanlig bänk men på andra sidan är det tomt för att det ska vara lätt att köra intill med en rullstol, förklarar Emma.

– I sandlådan så har vi två små plattor som fungerar som en hiss, de kan man ställa rullstolar på och sänka ner i marken så att även de barnen kan leka med sanden, berättar Ida.

  • Anna Leijon